Vind je het lastig om je te onderscheiden van concurrenten? Maak eens een concurrentieanalyse en vergelijk jezelf met andere kantoren, om in kaart te brengen waar jouw kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes liggen.
Formuleer het doel van je onderzoek
Waarom wil je onderzoek doen naar concurrenten? Wil je weten welke producten ze aanbieden, welke kosten ze in rekening brengen of welke marketingstrategie ze hanteren? Bedenk wat voor jou het belangrijkst is. Aan de hand hiervan kun je een duidelijke strategie bepalen.
Breng je kantoor in kaart
Breng in kaart waar je kantoor voor staat. Welke doelen zijn er te behalen? Wat is je doelgroep? Omschrijf dit in een paar alinea’s. Het beschrijven van de eigen organisatie is belangrijk bij een goede concurrentieanalyse.
Wat speelt er in de markt?
Doe een klein onderzoek naar de markt. Kijk hierbij naar de ontwikkelingen in de sector, zoals het aantal kantoren en de spreiding. Zijn er veel nieuwe toetreders in jouw regio?
Wie zijn de concurrenten?
Bij deze stap begint pas het echte onderzoek: de concurrentieanalyse. Maak een lijst met kantoren waarvan je denkt dat zij een concurrent zijn. Vervolgens zoekt je via Google naar meer concurrenten. Wees wel duidelijk op Google. Gebruik minimaal twee relevante zoekwoorden. Het is even een klus, maar je krijgt goed in kaart wat er allemaal speelt in jouw branche.
Bepaal de belangrijkste concurrenten
Misschien heb je wel honderden concurrenten verzameld, deze kun je nu onderverdelen in twee groepen:
Groep 1: concurrenten die zich in hetzelfde vaarwater begeven. Zij hebben dezelfde doelgroep, hanteren dezelfde prijs-kwaliteitverhouding en vervullen dezelfde behoeftes.
Groep 2: concurrenten die zich richten op een ander segment, zich vestigen in een andere regio of een andere doelstelling hebben.
Maak een selectie van de belangrijkste concurrenten. Omschrijf kort om wat voor organisatie het gaat en waarom zij als concurrent worden bestempeld.
Bepaal je 4P’s
Wat wilde je in eerste instantie onderzoeken? De prijzen van concurrenten? Hun promotiemiddelen? Om je concurrenten te onderzoeken kun je het best je bevindingen in de marketingmix (4P’s) zetten.
Product: wat voor producten verkopen ze?
Plaats: vanuit waar is de organisatie actief?
Prijs: wat is de prijs-kwaliteitverhouding?
Promotie: welke reclamevormen, communicatiekanalen en promotiedoeleinden gebruiken ze?
Analyseer
Nu je de marketingmix van de concurrenten in kaart hebt gebracht, is het tijd om te analyseren. Door alle p’s op een hoop te gooien, kun je achterhalen wie hun doelgroep is.
Maak een conclusie
Wat viel op toen je de bevindingen formuleerde? In dit deel van het onderzoek ga je de concurrenten vergelijken. Hoe staat jouw kantoor ervoor ten opzichte van de rest? Is jouw kantoor een voorloper of juist niet?
Schrijf je verbeterpunten op
Haal uit je conclusie een aantal concrete punten dat moet veranderen. Bedenk waar er meer winst valt te behalen en hoe jij je kunt blijven onderscheiden van de rest. In ieder kantoor valt er wel iets te verbeteren.
Plan en voer uit
Tijd voor actie! Bespreek de verbeterpunten met je medewerkers en maak actiepunten. Welk punt heeft prioriteit en welk punt is snel te realiseren? Rangschik deze punten logisch zodat je je makkelijk aan je plan kunt houden.
Vergeet niet dat jouw kantoor ook wordt gebruikt in concurrentieanalyses. Aan de hand van die analyses worden verbeteringen en bevindingen voorgelegd aan andere partijen. Blijf jouw analyse herhalen en blijf up-to-date over veranderingen in de markt. Het is van belang continu te blijven luisteren naar klanten. Nodig ze eens uit, stuur een enquête en zorg ervoor dat ze betrokken blijven.
Geef een reactie