• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Als accountant opvallen tussen je concurrentie: 3 factoren

Als accountant opvallen tussen je concurrentie: 3 factoren

Accountancy, Blog

21 februari 2019 door Yuki

Accountancy Vanmorgen

Als accountant heb je behoorlijk wat concurrentie om je heen. Lokale kantoren in je directe omgeving, grotere coöperaties die zich focussen op jouw doelgroep, opkomende starters die de markt innoveren en transformeren…

Al deze concullega’s zijn, net als jij, gefocust op het behalen van één en hetzelfde resultaat: bestaande klanten behouden en nog meer nieuwe klanten aantrekken. En in zo’n competitieve en dynamische markt als de accountancy betekent dit dat je keihard je best moet doen om op dit gebied de resultaten te behalen die je wilt behalen.

De strijd met de concurrentie (blijven) winnen?

De beste manier om je concurrentie voor te zijn? Je onderscheiden van de rest van de accountantskantoren waar je (toekomstige) klant uit kan kiezen.

Als je niet opvalt tussen je concurrentie betekent dit dat nieuwe klanten bij andere kantoren terechtkomen. Daarnaast hebben ondernemers steeds verder toenemende verwachtingen, ook van jou als accountant. En wanneer je deze (flink hoge) verwachtingen van je huidige en toekomstige klanten niet meer waar blijft maken gaan ze met hun boekhouding zo naar een ander accountantskantoor. Als kantoor blijven opvallen en continu top of mind zijn is dus een noodzaak.

Helaas is dit lang niet zo gemakkelijk. Je kan uiteraard besluiten er wat budget tegenaan te gooien en je naam zo hard mogelijk van de daken te schreeuwen, maar de kans dat iemand net iets meer budget heeft en net iets harder kan schreeuwen is behoorlijk groot. Dus hoe kan je er op een slimme manier voor zorgen dat je de strijd met de concurrentie blijft winnen?

Om hier antwoord op te geven delen we 3 factoren die het verschil maken. Zo kan jij beginnen je te onderscheiden van alle andere accountantskantoren en lopen de klanten binnen.

Deze 3 factoren maken het verschil:

1. Efficiëntie en effectiviteit
2. De wensen en verwachtingen van de klant
3. Propositie en positionering

Waarom zijn deze 3 factoren nou precies zo essentieel voor jouw onderscheidend vermogen als kantoor? We gaan er hier kort op in.

1. Efficiëntie en effectiviteit voor accountantskantoren

Grote kans dat efficiëntie en effectiviteit nu al belangrijke pijlers voor je bedrijf zijn. Maar zet je ze ook al in als wapen om op te vallen tussen de rest?

Het lijkt misschien niet direct een belangrijke factor om je mee te onderscheiden van de concurrentie, maar toch kan efficiëntie en effectiviteit een enorm verschil maken in jouw vermogen om nieuwe klanten aan te trekken en je bestaande klanten tevreden te houden.

Een verbeterde efficiëntie kan ervoor zorgen dat je bestaande klanten nog enthousiaster worden van de diensten die je ze biedt. Daarnaast heeft efficiëntieverbetering een heel ander waardevol gevolg: meer tijd. Meer tijd geeft je de mogelijkheid om je te focussen op de elementen binnen je bedrijf die ervoor zorgen dat je echt onderscheidend bent. En extra tijd is natuurlijk extra aandacht voor de klant.

Automatisering en standaardisering zijn dan ook onmisbare elementen voor slimme accountantskantoren.

2. De wensen en verwachtingen van de klant

Uiteraard stel je jouw klant allang centraal bij je dagelijkse werkzaamheden. Iedereen binnen het kantoor is er immers op gericht klanten een zo goed mogelijke service te bieden. Maar zet je het ook al in binnen de concurrentiestrijd?

De wensen, behoeften en verwachtingen van je klant in kaart brengen is een sleutelfactor voor je onderscheidend vermogen. Het helpt je namelijk een stuk beter te begrijpen waar klanten nou precies naar op zoek zijn. En dus ook wat ze aantrekt en tevreden houdt.

Probeer daarom antwoord te vinden op vragen als:

  • Wat vindt de doelgroep die je aan probeert te spreken echt belangrijk?
  • Met wat voor accountant willen jouw potentiële klanten samenwerken?
  • Welke diensten zijn nou echt onmisbaar?

Kruip in de huid van je potentiële klant en identificeer de beste manier om net dat stapje verder te gaan. Zo kan je de wensen en verwachtingen van de ondernemers inzetten om je te differentiëren van concurrerende accountantskantoren.

3. Jouw propositie en positionering als accountant

Een ijzersterke propositie en een strategische positionering: sleutelfactoren voor ieder bedrijf dat probeert op te vallen in een massa van concurrerende organisaties. Binnen de accountancy geldt dit natuurlijk net zo.

Voor boekhoudkantoren is het belang van de juiste propositie en positionering niet te onderschatten. Neem daarom de tijd om na te denken over de manier waarop je jezelf in de markt zet. Dit is hét moment om je als bedrijf te onderscheiden en je concurrentie voor te zijn.

Het allerbelangrijkst om hierbij in gedachte te houden? Denken en handelen vanuit jouw persoonlijk onderscheidend vermogen. Je hebt er maar weinig aan wanneer je als kantoor gefocust bent op het neerzetten en realiseren van een briljante propositie en positionering die totaal niet aansluit bij jou als organisatie. Op deze manier is de kans dat je de plank misslaat namelijk een stuk groter dan de kans dat je erin slaagt het gewenste resultaat te bereiken.

Dit zijn de 3 factoren… En nu?

Inmiddels heb je een stukje theorie. Maar nu is het een kwestie van deze theorie op een effectieve manier omzetten naar de praktijk. Iets dat zeker wat tijd en moeite zal kosten.

Op zoek naar concrete stappen, tips en advies die je helpen nog sneller jouw onderscheidende vermogen optimaal in te zetten en te zorgen dat jij als accountant (of accountantskantoor) opvalt tussen de concurrentie? Download ons e-book met tips die je helpen op te vallen.


Categorie: Accountancy, Blog

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Box 3-heffing na toepassing rechtsherstel bij hof verder verminderd
  • Vastgoedfondsen in verzet tegen box 3 wetgeving
  • JAN Accountants hoefde klant niet te wijzen op TVL, geen sprake van beroepsfout

Partnercarrousel

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Het belang van ID-verificatie in de accountancy

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Exact logo
Een laatste dotatie aan de Fiscale Oudedagsreserve (FOR)?
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
PSD2, wat moet je ermee?
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Het cybercrime-abc
Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
Wijzigingen in Arbowetgeving: de belangrijke veranderingen op een rij
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Accountant, hoe help je jouw klant met coronaschulden?
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Vier salarissoftware trends voor 2023
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Niet melden van nevenwerkzaamheden? Not done!
Drie trends in HR- en salarisland
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Visma Pinkweb logo
Vijf redenen waarom een onzekere tijd vraagt om het vergroten van efficiency

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Belastingadviseur Agro
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Cost Accountant
Top Onions
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Externe Accountant
Coney Minds
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant
Marshoek
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Officemanager
van Helder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Assistent Audit
Lansigt
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Medewerker Facturatie
Flynth
Vacature accountant
WEA Deltaland
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Assistent Accountant Agro
Flynth
Vacature Manager Assurance
CROP
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Controleleider
Lansigt
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Accountant Agro
Flynth
Financieel administratief medewerker
Scab
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Controleleider Audit
Flynth
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Controleleider
WEA Gouda
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt
Controleleider
Moore MTH
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Manager audit
Moore MTH

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen