Trends en ontwikkelingen in de accountancy. Hoe gaan concullega-kantoren daarmee om? DizzyData bracht een bezoek aan financieel dienstverlener “Advies Anno Nu” en vroeg hen hoe zij omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt, automatisering/digitalisering en hun veranderende businessmodel.
Dit is Advies Anno Nu
Iris, oprichter van Advies Anno Nu, is haar kantoor begonnen in 2004. Ooit werkte zij in de binnenvaart, maar zij heeft zich, net als veel van haar medewerkers, laten omscholen tot fiscaal adviseur. Advies Anno Nu richt zich op de ondernemer die het beste uit zichzelf wil halen. Van ZZP’er tot klein MKB. Voorop staat een héle goede dienstverlening, maar nog belangrijker is dat zowel klant als medewerker het fijn vinden met én voor Advies Anno Nu te werken. En privé en werk goed kunnen combineren. De natuurlijke groei komt dan vanzelf. En dat blijkt. Inmiddels telt het kantoor zo’n 10 medewerkers. Met als gevolg een nieuw, groot en open kantoor aan de Industriestaat in Doetinchem.
Hoe gaat Advies Anno Nu om met de krapte op de arbeidsmarkt?
De groei van Advies Anno Nu neemt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Het vinden van goede mensen is daarbij wel de grootste. Hoe is het ze dan toch gelukt te groeien naar 10 medewerkers? Op de werkvloer van Advies Anno Nu zie je het antwoord: jonge mensen worden gevormd tot (fiscaal) adviseur anno nu. Iris: ‘We nemen aan op ontwikkelingspotentie. Hoe zijn je sociale vaardigheden? Vind je het leuk om nieuwe dingen te leren? De medewerkers van Advies Anno Nu zijn starters die beschikken over analytisch- en empathisch vermogen, sociale vaardigheden en IT-savviness. De vaktechniek leren we ze aan. Belangrijker is de vertaling naar de klant. Het draait niet om de cijfers, maar om de beleving van de ondernemer’.
Hoe gaat Advies Anno Nu om met automatisering en digitalisering?
Het aanleren van de vaktechnische kant van functies kost k veel tijd. Een hoge mate van automatisering zorgt er voor dat Advies Anno Nu niet alleen tijd heeft voor het aanleren van de vaktechniek, maar ook meer tijd heeft voor de klant, sales en (recruitment) marketing. “Het begon ooit met klanten die enorme bestanden aanleverden waar ik eigenlijk niets mee kon. Ik dacht: ‘Als we dat nou eens slimmer aanpakken’, vertelt Iris.
Advies Anno Nu besloot daarop een klantportaal te ontwikkelen waaraan zij scanners koppelden. Iedere klant kreeg dan een scanner in bruikleen en scande hun administratie. Vervolgens kwam dat – eigenlijk al digitaal dus – in eenzelfde format in het klantportaal. Vandaag de dag vormt dit klantportaal nog steeds het centrale punt van de dienstverlening. Het klantportaal, de boekhoudsoftware en de salarisadministratie zijn dan ook het uitgangspunt van verdere digitalisering en automatisering. Een proces waarbij wordt gekeken naar de impact op zowel de interne bedrijfsvoering als de dienstverlening naar de klant. Een proces van continu inventariseren en evalueren.
Uiteindelijk maakt automatisering het werk gemakkelijker en dat merkt de klant ook. Het is echter wel belangrijk dat je voorop blijft lopen. Advies Anno Nu denkt daarom constant na over de volgende stap in automatisering en digitalisering. ‘Dat wij een kantoor zijn met een hoge mate van automatisering en standaardisering zingt zich rond’, vertelt Iris. ‘Dat zien wij terug in het aantal nieuwe klanten dat zich bij ons meldt’.
Ben je benieuwd naar het hele verhaal van Advies Anno nu? En hoe zij omgaan met hun veranderende businessmodel? Lees hier verder!
Geef een reactie