• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » De voordelen van efficiënt documentmanagement

De voordelen van efficiënt documentmanagement

Accountancy, Blog, Nieuws

24 juni 2020 door Unit4 Bedrijfssoftware

Mijn vorige blog ging over het met zo min mogelijk moeite beheren en beveiligen van documenten die in je organisatie worden gedeeld, bewerkt en opgeslagen zodat je voldoet aan geldende wet- en regelgeving. Een ander belangrijk aspect van goed documentmanagement is de efficiency die je hiermee kunt realiseren. Als accountant of financieel adviseur ben je veel tijd kwijt aan routinematige klussen die te maken hebben met documenten. Denk aan het opzoeken, raadplegen en checken van data die je voor de uitvoering van je dienstverlening nodig hebt. Door het documentmanagement-systeem voor je te laten werken, voorkom je onnodig handmatig werk. Daarnaast kun je op basis van signalering processen versnellen en zelf je tijd besteden aan díe activiteiten waar je als financieel specialist de meeste waarde toe kunt voegen.

Efficiency – niet omdat het kan maar omdat het moet

De corona-crisis heeft wereldwijd veranderingen in gang gezet en versneld. Vrijwel iedereen moet bestaande werkwijzen, bedrijfsmodellen en dienstverlening gaan herzien. Dat geldt voor accountants- en administratiekantoren en voor de ondernemers die zij als klant hebben. De groei van veel bedrijven stagneert en investeringen betalen zich minder snel terug. Ook gaan financiële stromen voor veel ondernemers anders lopen. Bijvoorbeeld omdat zij worden gedwongen om hun activiteiten (eerder dan gepland) online te brengen.

De toegevoegde waarde van financieel specialisten is in dit soort tijden extra waardevol: zij hebben de kennis en ervaring om klanten te adviseren over de beste aanpak, zij kunnen keuzes goed helpen onderbouwen en wet- en regelgeving zodanig toepassen dat er nieuwe kansen voor ontstaan. Maar dan moet je hier wel tijd voor vrij kunnen maken. De inzet van moderne technologie kan je – zeker op het gebied van documentmanagement – veel handmatig werk uit handen nemen. Tijd die je kunt gebruiken om met klanten mee te denken.

Handmatig werk automatiseren

Financieel specialisten hebben het druk, zeker in bepaalde piekperiodes. Een heel groot deel van de werkzaamheden bestaat echter uit activiteiten die je ook heel goed kunt automatiseren. Acties die elk jaar terugkomen gaan een stuk sneller wanneer de systemen die je gebruikt beschikbare data alvast voor je verzamelen en waar mogelijk verwerken. Hoe zit het met de balansposten, mis ik informatie en zo ja welke? Beschik ik over getekende overeenkomsten die nodig zijn vóór ik aan een project kan beginnen? Stuk voor stuk activiteiten waar je veel tijd aan kwijt bent voordat je aan je eigenlijke dienstverlening toekomt.

Een documentmanagementsysteem kan al deze taken van je overnemen: gegevens opzoeken in alle data waarover je beschikt, controleren, aanvullen en zaken waar menselijke tussenkomst noodzakelijk is, aan je voorleggen. Dossiers kunnen automatisch worden gecontroleerd op documenten waar je misschien niet meer over mag beschikken of het systeem helpt voorkomen dat gegevens van klant A per ongeluk in het dossier van klant B terecht komen. Automatiseren van werk draagt bij aan efficiency, kwaliteit, veiligheid en uiteindelijk ook aan de dienstverlening aan de klant.

Signaleren en adviseren

Signaleren gaat over technologie die beschikbare data gebruikt om jou te laten weten dat er actie moet worden ondernomen. Beschik je over alle informatie die je nodig hebt voor je samenstelopdracht? Zitten er documenten in je dossiers die incompleet zijn, zijn verlopen of die je niet meer mag bewaren? Heeft een klant de door jou gedeelde documenten gezien en zo ja, zijn de benodigde reacties gegeven?

Als het systeem voor je in de gaten houdt wanneer een volgende actie nodig is of zelf actie onderneemt, dan realiseer je een stuk procesoptimalisatie waardoor je je diensten efficiënter kunt leveren. De tijd die je overhoudt omdat je de technologie voor je laat werken, kun je besteden aan het adviseren van je klant waarbij je gebruikmaakt van inzichten uit alle data waarover je beschikt. Dank aan vraagstukken als welke rechtsvorm past het beste bij de huidige situatie van je klant. Is het nu gunstig om af te lossen of nog even niet? Blijft de klant een pand huren of is kopen toch beter? Laat de technologie voor je werken en besteed je eigen tijd aan activiteiten die de computer níet van je over kan nemen: persoonlijke advisering op basis van jouw kennis en ervaring.

Bron: https://www.unit4bedrijfssoftware.nl/over-ons/nieuws-blogs/de-voordelen-van-efficient-documentmanagement/

Hendrik Sietzema is productmanager bij Unit4 Bedrijfssoftware


Meer weten over moderne documentmanagementsystemen? Maak dan nu kennis met Unit4 DocumentManager en zie wat technologie vandaag voor jou kan doen.

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Kappers hebben niets aan bestaande steunmaatregelen’
  • PwC niet enige kantoor dat kinderoppas vergoedt
  • Accountant heeft goede eigen administratie: alle klachten ongegrond
  • De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Hoeveel meer zekerheid is er over de positie van de ZZP’er?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Accountant, hoe efficiënt werkt jouw kantoor samen met klanten?
Yuki Robotic Assistant
De klant(ervaring) centraal: 5 elementen van een droomaccountant
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Wat is de stand van zaken op technologisch gebied in de accountancybranche?
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Goede samenwerking tussen accountant en ondernemer dé randvoorwaarde voor een efficiënte backoffice. 3 tips!
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Online Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Lunch & Learnsessie WHOA
Accountancy Vanmorgen Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
23
sep
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Management/Cost Accountant
Crop Alliance
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Customer Success Manager
Yuki
New Business Development Manager
Yuki
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen