• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Nooit meer werkdagen van 16 uur in de BTW-maand. Vijf tips.

Nooit meer werkdagen van 16 uur in de BTW-maand. Vijf tips.

Accountancy, Blog

6 augustus 2021 door DizzyData

Hoe heb jij de werkdruk van de afgelopen BTW-maand ervaren? 70% van de accountants geeft aan te veel werkdruk te ervaren tijdens de BTW-maand. Dat is behoorlijk. De 5 tips in deze blog gaan je helpen om de volgende BTW-maand meer “in control” te zijn.

Tip 1. Steek de koppen van het personeel bij elkaar

Last gehad van drukte in het eerste kwartaal? Evalueer samen met het team deze periode. Hoe gaan we er samen voor zorgen dat dit de volgende BTW-maand beter verloopt? Werken we wel efficiënt? Gaan we allemaal op de juiste manier om met de software? Hoe is de taakverdeling? Misschien is de een snel en zorgvuldig in het inboeken en is de ander juist snel en goed in het afletteren. Kies er dan voor om de taken anders te verdelen. Zeker als medewerkers doen waar ze goed in zijn, gaat dit het team een hoop tijd besparen in de volgende BTW-maand.

Tip 2. Zoek de samenwerking op met vakspecialisten

Ondanks dat in de BTW-maand de BTW-aangifte, OB-belasting en de standaard werkzaamheden worden verricht, blijven klanten komen met specifieke vragen. Een ondernemer wil bijvoorbeeld graag een ander bedrijf overnemen. Wat zijn dan de financiële consequenties? En is dat andere bedrijf wel financieel gezond? Dit vraagt om uitzoekwerk. En zeker als je hier (nog) niet helemaal thuis in bent, neemt dit een groot deel van je tijd in beslag. In zo’n geval is het handig dat je de samenwerking opzoekt met een specialist. Het ontlast jou en je team enorm, want het scheelt een hoop uitzoekwerk. Hiermee voorkom je dat de dagelijkse werkzaamheden tijdens de BTW-maand zich blijven opstapelen. En vergeet niet. Je maakt je klant en je relatie hier ook blij mee. De ondernemer voelt zich goed geholpen, de specialist is blij met extra werk en jij hebt een tevreden klant. Win-win-win.

Tip 3. Innoveer op korte termijn

Bij IT-innovaties denk je misschien aan tijdrovende en ingrijpende trajecten. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn al een hoop kleine dingen die je met software kan tweaken. En die op korte termijn resultaat opleveren. Denk aan de bankkoppeling. Deze koppeling staat in 10 minuten. Of een handige scan-app, waarmee klanten eenvoudig een foto maken van een bonnetje en insturen. Kortom, niet iedere innovatie is een langdurig IT-traject. Kijk wat er wel mogelijk is. Zo maak je het boekhouden in de volgende BTW-maand een stuk makkelijker.

Tip 4. Communicatie de basis voor een goede samenwerking

Heb jij al eens met de klant besproken hoe hij zijn documenten aanlevert? Of ben je zelf zo proactief om achter ontbrekende stukken aan te rennen? We begrijpen dat de eerste vraag een lastige kan zijn. Maar wel een belangrijke. Ga maar na. Als er een factuur ontbreekt of de klant levert zijn/haar administratie niet tijdig aan, dan moet je de klant mailen en bellen. Voordat je de (ontbrekende) stukken hebt, ben je een paar uur of soms wel dagen verder. Een tijdrovende klus.

De inzet van marketing-communicatiemiddelen gaan je hierbij helpen. Denk aan een standaard mail, handige how-to-video’s of handleiding. Via deze kanalen faciliteer je de ondernemer om het aanleveren van zijn administratie makkelijker te maken. Begin bijvoorbeeld eens met herhaaldelijke mail. Een mooi geheugensteuntje voor de ondernemer om op tijd zijn administratie op te sturen. Zo’n mail maakt de klant opnieuw bewust van het tussentijds en snel aanleveren van de administratie. Zo sta je niet voor onverwachte verrassingen aan het einde van de BTW-maand.

Tip 5. Tussentijdse cijfers en controle.

Werk jij al met begrotingen? Om te zien of alles klopt? In lijn met de verwachtingen van de klant zijn actuele cijfers nodig. Je kunt dan per maand bijsturen. Zijn je cijfers niet up-to-date? Dan biedt een begroting weinig houvast. Toch loont het om ook in deze situatie met begrotingen te werken. Je creëert een behoefte bij de ondernemer. Hij ziet bijvoorbeeld dat hij meer inzicht kan krijgen in de liquiditeit van de onderneming. Maar het beeld is vertekend, want de cijfers zijn niet compleet. Samen met de ondernemer bespreek je hoe je een actueel en volledig beeld geeft. Daarbij spreek je af dat de ondernemer zijn documenten tijdig aanlevert. Op die manier helpt realtime inzicht je ook bij het verkrijgen van de juiste data.

Actie op lange termijn

Dit zijn 5 tips die je op korte termijn in kan zetten. Natuurlijk willen we voor eens en altijd korte metten maken met ‘piekdrukte’. Zeker als je weet waarom. In ons e-book: De BTW-maand de baas. Weg met de piekdrukte. Lees je meer over:

  • Waarom (geautomatiseerde) kantoren last hebben van piekdrukte?
  • Hoe jij de baas gaat zijn over de BTW-maand?
  • Waarom het zo belangrijk is om piekdrukte terug te dringen?
  • Download hier het e-book: De BTW-maand de baas. Weg met de piekdrukte.

Bron: https://dizzydata.nl/blog/werkdruk-accountants/


Categorie: Accountancy, Blog

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Hoe je creatief het personeelstekort in jouw accountantskantoor oplost
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Staff Compilation
CROP
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Supervisor Assurance
CROP
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren accountmanager
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior IT-Audit Professional
CROP
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Klantmanager
Finance Plus
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Supervisor Assurance
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder
Scab
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider  
Scab
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Financial Controller
ENTRPNR
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Manager Assurance
CROP
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent accountant
Rikst
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Fiscalist
Extendum
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Controleleider in Terneuzen
DRV
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Tax Manager
Crop
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Partner & Externe Accountant
Coney
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Fiscalist
SNP Adviseurs
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Compilation
CROP
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Supervisor Compilation
CROP
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen