De diverse steunregelingen voor ondernemers in verband met de coronacrisis worden later dit jaar afgebouwd en zijn nu vaak al versoberd. Toch blijven ze voorlopig nog wel even relevant. Want welke regelingen gelden er nu nog en onder welke voorwaarden? Maar vooral: hoe zit het met de controle en eindafrekening?
Fiscaal jurist Heleen Elbert verwacht dat accountants de komende tijd nog behoorlijk druk zullen blijven met de steunregelingen. ‘Bovendien lopen er soms ook bezwaarprocedures en rechtszaken. En de accountants blijven natuurlijk bezig met de accountants- en derdenverklaringen voor de NOW. De bedragen waarbij dat nodig is, zijn onlangs dan wel verhoogd – dus de accountant hoeft iets minder te doen –, maar de praktische afwikkeling van alle regelingen gaat accountants nog wel even bezighouden.’
Het kabinet heeft de steunregelingen een laatste keer verlengd en tegelijk versoberd. Verstandig?
‘Ja, dat zat er al een tijdje aan te komen. Je kunt er ook niet eeuwig mee doorgaan. Een mooi voorbeeld is het uitstel van belastingbetaling. De rente die je daarover betaalt, is tot het eind van het jaar nog 0,01 procent, daarna gaat die weer langzaam omhoog. De maximale rente waarop stapsgewijs wordt uitgekomen is 4%; in januari wordt eerst begonnen met 1%. Niemand hoeft te klagen over hoe dat allemaal is opgezet, want je krijgt ook nog eens vijf jaar de tijd om alle belastingschulden af te lossen. Dat is natuurlijk hartstikke netjes.’
Dus dat hoeft niet per se problemen te gaan opleveren?
‘Nee, maar ik denk wel dat je een lang na-ijleffect krijgt bij alle steunregelingen. De voorwaarden zijn natuurlijk gaandeweg heel veel aangepast. Ook komt het best wel eens voor dat een klant het zelf wel even regelt, maar dat achteraf blijkt dat hij het dan toch niet correct heeft gedaan. Wat doe je daar dan mee? Je kunt wel zeggen “eigen schuld, dikke bult”, maar je wilt diegene ook als klant houden. Alles aan de steunregelingen was nieuw vorig jaar, ook voor de accountant was het soms zoeken. Er is inmiddels al heel wat geprocedeerd over steunaanvragen en dat zal nog wel even zo blijven. Het is interessant om te kijken welke lijn daarin is te ontdekken. En wat doe je bijvoorbeeld met een klant die steun makkelijk kan terugbetalen? Er wordt nu gevraagd om alleen steun aan te vragen als het echt niet anders kan, maar dat is een behoorlijk grijs gebied. Moet je dat als accountant of belastingadviseur bespreekbaar maken met je klant?’
Bij de NOW-regeling lijkt het er vooralsnog op dat er een aanzienlijk deel moet worden terugbetaald.
‘Ja, dat klopt. Het omzetverlies was in het begin in bepaalde gevallen ook lastig in te schatten. Sommige ondernemers hebben in paniek eerst heel hoge bedragen aangevraagd. Ook daarbij doemen voor de accountants weer verschillende dilemma’s op: wat doe je met klanten die het bewust verkeerd hebben gedaan? En hoe adviseer je over eventueel wel of niet beroep aantekenen? Daarom is het zo belangrijk dat je je goed op de hoogte blijft houden van regelgeving, wijzigingen in de voorwaarden van steunregelingen en jurisprudentie. Denk dus niet dat straks in oktober alles is afgelopen, want dan begint eigenlijk het afrekenen pas echt.’
Dit artikel is eerder verschenen in het AV-magazine van september 2021.
Geef een antwoord