• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » 7 tips voor accountants die willen groeien

7 tips voor accountants die willen groeien

Accountancy, Blog

12 oktober 2021 door KING Software

Accountancy Vanmorgen

Succesvolle accountants blijven zich ook op persoonlijk vlak ontwikkelen. Waar de commerciële kansen liggen voor jou als accountant of administrateur, lees je in dit blog.

Op brancheniveau hebben we de laatste jaren grote ontwikkelingen gezien binnen de accountancy.  Automatisering en digitalisering zijn in een stroomversnelling geraakt, het landschap is voorgoed veranderd. Succesvolle accountants blijven zich echter ook op persoonlijk vlak ontwikkelen. Denk aan het versterken van communicatieve en commerciële vaardigheden. Niet alleen om de concurrentie een stap voor te blijven, maar ook om een betere dienstverlener te worden die blijft groeien.

Verkoopt accountancy zichzelf niet?

Nu de economie aan het herstellen is stijgen de omzetten weer. Door de arbeidskrapte blijft het echter een hele klus om nieuw personeel te werven. Hierdoor blijven er groeikansen liggen als het gaat om de uitbreiding van je kantoor in zijn geheel. Automatisering zorgt ervoor dat je meer klanten kunt bedienen en meerdere administraties kunt verwerken in minder tijd. Hierdoor heb je meer ruimte om persoonlijk advies te geven, maar ook om je commerciële kansen te benutten. Deze 7 verkooptips van onze salesmanager helpen je op weg.

  1. Bereid je voor

Het gezegde “de klant is koning” is vandaag de dag actueler dan ooit. Met een ruime keuze uit accountants- en administratiekantoren is de hedendaagse klant kritischer, stellen zij hogere eisen en vragen zij meer van hun accountant. Hoe jij kunt opvallen? Onderzoek het bedrijf van je klant en ontdek wat hen drijft. Bekijk de website, check LinkedIn en andere sociale media, interview hun klanten, lees het jaarverslag en breng hun wensen en behoeften in kaart. Onderzoek ook welke diensten de klant van jou verwacht en wat hun uitdagingen en doelen zijn. Hiermee toon je betrokkenheid en bereidheid om een duurzame relatie aan te gaan met de klant.

  1. Geen tweede kans voor eerste indruk

Jij bent het belangrijkste visitekaartje van je kantoor dus een goede eerste indruk is van onschatbare waarde. Volgens onderzoeken varieert de tijd die je hebt voor een blijvende eerste indruk, maar in slechts 0,25 seconden bepaalt ons brein of we iemand eerlijk, arrogant, aardig of saai vinden. Dit heeft vervolgens effect op de wijze waarop we de rest van het gesprek voeren. Met een open- of juist een gesloten houding, compleet afhankelijk van dat eerste moment. Met een verzorgd uiterlijk, een rustige en duidelijke stem en een regelmatige glimlach heb jij altijd een streepje voor.

  1. Vragen stellen, luisteren en analyseren

Een goede vraag komt voort uit het luisteren naar een eerder antwoord of een verhaal. Probeer tussen de regels door te ‘luisteren’, zodat je echt verstaat wat de klant zegt. Open vragen nodigen je gesprekspartner uit tot het geven van een uitgebreider antwoord. Als je punt 2 in acht hebt genomen en een positieve indruk hebt gemaakt, voelt de klant zich op zijn gemak en krijg je waardevollere antwoorden. Vraag door als iets niet duidelijk is of wanneer je meer informatie nodig hebt, maar voel je gesprekspartner hierbij aan en let op de gezichtsuitdrukkingen. Vat regelmatig het gesprek samen door bijvoorbeeld te zeggen: “Als ik het goed begrijp dan…” Loopt het gesprek niet lekker? Spiegel dan je gesprekspartner. Ga op dezelfde manier zitten of spiegel handbewegingen. Hierdoor krijgt het gesprek meer lucht en voelt je gesprekspartner zich meer op zijn gemak.

  1. Evalueer een gesprek

Het is altijd goed om je gesprek te evalueren. Verliep het gesprek lekker? Wat ging er goed? Wat kon er beter? Heb je je doelen bereikt? Kun je een vervolg geven aan het gesprek? Dit is de enige manier om jezelf te verbeteren. Verkopen is continu bijleren. Je klanten veranderen, de markt verandert, je aanbod richting de klant verandert en ook jouw kennis zal veranderen. Door evaluaties te doen blijf je scherp op deze veranderingen en kun je hierop inspelen in een vervolggesprek of bij een compleet nieuwe gesprekspartner.

  1. Specialisatie – richt je op een specifieke branche

Focus, focus, focus. Het loont zich om je te specialiseren op een bepaald onderdeel. Het is niet je algemene kennis, maar je specialisatie wat ervoor zorgt dat je een autoriteit wordt binnen je vakgebied. De branche waarin je klant actief is biedt ruimte voor specialisatie waarmee je hen beter kunt bedienen en efficiënter kunt werken. Verdiep je in de branche, de bedrijven die actief zijn, hun terminologie, uitdagingen en trends. Zo zet jij de eerste stap als specialist in een branche die jij leuk vindt.

  1. Investeer in bestaande klanten

Uiteraard is het werven van nieuwe klanten een mooi doel, maar blijf investeren in je bestaande klanten. Tevreden klanten vertellen anderen over jou en je diensten. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de meest succesvolle strategie om nieuwe klanten aan te trekken. Hierdoor hebben jouw tevreden klanten vaak een belangrijke rol in het beslissingsproces van nieuwe klanten. Als zij zich na een kennismaking met jou gaan oriënteren, willen zij positieve verhalen horen. Indien je klanten tevreden zijn, omdat jij ze goed helpt, gaan zij dit vaak uit eigen beweging delen. Hier kun jij dan weer je voordeel mee doen.

  1. Kleine verrassingen doen wonderen

Onverwachts een verrassing sturen. Dat is altijd een goed idee. Het werkt echt. Denk aan een leuk mailtje als een bedrijf vijf jaar bestaat. Een taart als een klant een goed resultaat heeft behaald. Een link naar een interessante blog. Uitnodigingen voor leuke events. Een felicitatie via sociale media in jouw huisstijl, een kaartje aan het einde van het jaar als viering van jullie gedeelde successen. Al deze verrassingen zorgen voor een glimlach bij je klant. Bij KING Software is persoonlijk de standaard, omdat we begrijpen hoe belangrijk het is om echt samen te werken. Door (potentiële) klanten te tonen dat jij oog voor hen hebt, versterk je de relaties en groeit jouw kantoor moeiteloos door.


Benieuwd hoe advieskantoor Verstraten & Bergkamp KING Software inzet en tevreden klanten behoud? Bezoek de actiepagina via www.kingsoftware.nl/accountant-van-vandaag en bekijk de video.

Categorie: Accountancy, Blog

Reacties

  1. Emma de Graaf zegt

    15 februari 2022 om 11:45

    Bedankt voor de heldere informatie over groeien als accountant. Mijn broertje is bijna klaar met de middelbare school en wil misschien accountant worden. Het is goed om te lezen dat een specialisatie belangrijk is, zodat je een autoriteit kan worden binnen jouw vakgebied. Ik zal het artikel doorsturen naar mijn broertje, hij vindt dit vast interessant om te lezen!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Koen Scheepers adviseur bij Credion
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Zo beheer je documenten op een veilige manier
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.5k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.2k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.8k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.7k weergaven
  • ING: forse investeringen in digitalisering accountancy en consultancy nodig 3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Boekhouder
Gelders Genootschap
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant
Flynth
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Account AA (teamleider)
Flantüa
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent accountant duaal
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Belastingadviseur
Flynth
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen