• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » BTW-uitdagingen bij tijdelijke huisvesting van werknemers

BTW-uitdagingen bij tijdelijke huisvesting van werknemers

Fiscaal

27 januari 2022 door Fiscount

Met name in de uitzendbranche komt tijdelijke huisvesting van werknemers voor. Daarbij gaat het dan meestal om huisvesting van buitenlandse werknemers, die voor een bepaalde periode in Nederland werkzaam zijn. De werkgever of het uitzendbureau verstrekt de huisvesting aan de werknemer om niet of tegen vergoeding. Aandacht voor een aantal relevante BTW-uitdagingen.

Zonder vergoeding is er geen heffing van BTW. In dat geval resteert alleen nog de vraag of de voorbelasting van die huisvesting verrekenbaar is. Als er wel een (meer dan symbolische) vergoeding is verschuldigd, moet worden beoordeeld of een vrijstelling van toepassing is.

Huisvesting verstrekken zonder vergoeding

Prestaties zonder vergoeding vallen buiten de BTW-sfeer als zogenoemde niet-economische activiteiten, waarvan de voorbelasting niet verrekenbaar is. Bij verband met prestaties in de BTW-sfeer, kan de aftrek worden uitgesloten op grond van artikel 1, lid 1, aanhef en letter c van het BUA (Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting).

Uit de rechtspraak van zowel het HvJ EU (Filibeck; 16 oktober 1997; C-258/95) als de Hoge Raad (13 november 2020; nummer 18/04901) blijkt echter dat er bijzondere omstandigheden kunnen zijn, waardoor het BUA toch niet van toepassing is. De Hoge Raad overwoog bijvoorbeeld:

“Dit een en ander neemt niet weg dat zich gevallen kunnen voordoen waarin een werkgever personeelsleden gebruik doet maken van door hem gehuurde onderkomens omdat het bedrijfsbelang dat vereist. Dat is het geval als het huren van deze onderkomens primair wordt opgeroepen door de bijzondere behoeften van de onderneming en de betrokken personeelsleden de hun aangeboden onderkomens aanvaarden, zonder dat hun daarbij – in juridische of in feitelijke zin – ruimte wordt gelaten voor een eigen keuze voor een bepaald onderkomen of met betrekking tot het medegebruik ervan door een of meer anderen.”

Kortom, in beginsel zal aftrek van voorbelasting in deze situatie struikelen over het BUA. In bepaalde omstandigheden, waarbij het verstrekken van huisvesting door de werkgever zodanig belangrijk is voor de onderneming, zou toch aftrek van voorbelasting mogelijk kunnen zijn.

Algemene beginselen

Wat zijn de algemene beginselen bij het verstrekken van huisvesting tegen vergoeding? Verhuur van onroerende zaken, waaronder woonruimte, is in beginsel vrijgesteld van BTW. Een uitzondering hierop vormt: “de verhuur binnen het kader van het hotel-, pension-, kamp- en vakantiebestedingsbedrijf aan personen, die daar slechts voor een korte periode verblijf houden” (hierna: short stay).

Uit het beleid daarover (Besluit van 19 september 2013, nr. BLKB2013/1686M, onderdeel 7.4 alsmede het besluit Toelichting Tabel I), blijkt dat het daarbij moet gaan om de contractuele en feitelijke tijdelijke verhuur van gemeubileerde woonruimte voor maximaal 6 maanden, mits de bewoner het middelpunt van zijn maatschappelijk leven niet heeft overgebracht naar de woning. Dergelijke verhuur is dan belast tegen het verlaagde tarief van 9%.

Keuzevrijheid voor belast of vrij?

De belastbaarheid van een prestatie vloeit voort uit de wet en hangt niet af van de wens of keuze van degene die presteert. Kortom, BTW-heffing bij short stay-woonruimte, terwijl voor de overige gevallen een vrijstelling geldt. Feitelijk kent deze materie zowel kansen als risico’s. Bij belaste verhuur is de daaraan toerekenbare voorbelasting aftrekbaar. Bij investeringen in verbouw of nieuwbouw is short stay vaak aantrekkelijk, vanwege het aftrekrecht (voornamelijk 21%).

Daar staat tegenover dat er weliswaar BTW moet worden afgedragen, maar ten eerste gebeurt dit tegen een lager tarief van 9% en ten tweede wordt dit verdeeld over een lange periode. Bij beperkte voorbelasting in relatie tot de afdracht, kan short stay financieel ongunstig uitpakken. Dit zal zich met name voordoen bij short stay met bestaande oudere huisvesting, waarop geen voorbelasting meer drukt vanwege bouw en/of herziening. Als een dergelijke ondernemer zich niet bewust was van short stay en dus geen BTW heeft afgedragen, dan ligt het risico van naheffing op de loer.

Samengevat: wat in de ene situatie een kans is voor optimalisatie met aftrek, betekent voor een andere situatie een nadeel met risico op naheffing. De ervaring leert dat beide aspecten regelmatig onvoldoende worden onderkend. Overigens geldt dat bij bewustwording van de kansen en de risico’s vooraf vaak nog veel sturing mogelijk is. En in het uiterste geval, waarin optimalisatie niet lukt, is er dan in elk geval vooraf bekendheid met de financiële gevolgen.

Long stay versus short stay

De ervaring leert dat de Belastingdienst strikt kijkt naar de termijn van 6 maanden. Een vraag zou kunnen zijn of die 6-maandstermijn inderdaad zo bepalend is. Uit de rechtspraak van het HvJ EU (Blasi; 12 februari 1998; C-346/95) blijkt dat het hof  groot belang  hecht aan mogelijke concurrentieverstoring en het voorkomen daarvan. Al datgene wat concurreert met ‘het hotelbedrijf of sectoren met een soortgelijke functie’ moet dan ook op dezelfde manier worden behandeld.

Bij tijdelijke werknemers in Nederland gaat het vaak om situaties waarbij zij vooraf nog niet exact weten hoelang hun werkzaamheden in Nederland  gaan duren. Om die reden is huur van woonruimte bij een woningbouwvereniging of commerciële huurder meestal niet mogelijk. Die  partijen streven naar langduriger en bestendiger verhuur van woonruimte. Dit betekent dat dergelijke tijdelijke werknemers, zonder dat een werkgever of uitzendbureau in die huisvesting zou voorzien, aangewezen zouden zijn op recreatieachtige woonruimte op vakantieparken, campings en dergelijke.

Daarom zou je daaruit kunnen afleiden dat de tijdelijke verhuur van gemeubileerde woonruimte aan werknemers in concurrentie treedt met het ‘hotel, pension- en vakantiebestedingsbedrijf’. Voor de BTW zou dit daarom hetzelfde dienen te worden behandeld. Ongeacht het feit of de duur van het verblijf beperkt blijft tot maximaal 6 maanden. Echter, in de praktijk blijkt dat de Belastingdienst die situaties probeert te bestrijden en slechts zeer zelden instemt met belastbaarheid bij een verhuur langer dan 6 maanden.

Bijzondere aandachtspunten

Bij aansluitende verhuur door de verhuurder aan dezelfde huurder, maar na 6 maanden met een andere woonruimte, zou de gedachte kunnen ontstaan dat er dan wellicht wordt voldaan aan de verhuur van maximaal 6 maanden, belast met BTW. Het is echter maar zeer de vraag of een dergelijke situatie standhoudt bij een procedure. Kortom, iets om zeer voorzichtig mee om te gaan.

En wat te doen met een tussentijdse vakantie en/of afwezigheidsperiode van de werknemer? Loopt de termijn dan gewoon door of wordt deze dan onderbroken? Daarbij lijkt in elk geval relevant of de huisvesting in die periode nog wel ter beschikking staat en of de werknemer wel of niet doorbetaalt voor het gebruik.

Het voormelde Besluit uit 2013 gaat volgens de tekst voor de duur uit van het feitelijke verblijf. In een concrete situatie met tijdelijke werknemers is deze situatie voorgelegd aan de Belastingdienst. In die situatie werden overigens huurovereenkomsten opgemaakt met een looptijd van één jaar. Als een medewerker eerder uit dienst ging, dan eindigde de huur alsnog eerder. Hierbij oordeelde de betreffende inspecteur dat er geen sprake was van short stay. Argument was dat de overeenkomsten waren aangegaan voor een periode langer dan 6 maanden. En uit zijn onderzoek in de ‘Basisregistratie persoonsgegevens’ bleek ook dat werknemers voor langere tijd waren ingeschreven.

Nog complexer: verhuur over meerdere schakels

De genoemde aspecten zijn onverkort van toepassing als de verhuur over meerdere schakels loopt. De verhuurder is dan dus niet de eigenaar, maar huurt zelf ook het vastgoed in. Sterker nog, de zaak wordt dan alleen maar complexer. Er kan in de eerste schakel namelijk alleen BTW-belaste verhuur plaatsvinden als de uiteindelijke verhuur aan de werknemer (in de laatste schakel) ook BTW-belast is. Kortom, deze situaties verdienen – nog meer dan in recht-toe-recht-aan-situaties – uitdrukkelijk aandacht.

De praktische kant!

Als een werknemer het contract voor maximaal 6 maanden aangaat, maar het uiteindelijk toch langer gaat duren, wat is dan de systematiek voor de BTW? Hetzelfde geldt voor het spiegelbeeld, waarbij een lange overeengekomen gebruiksduur feitelijk uiteindelijk toch maximaal 6 maanden wordt. Feitelijk zal de ondernemer de afdracht van BTW alsmede de aftrek van voorbelasting dan aan de hand van die nieuwe gegevens  moeten herrekenen. In het algemeen geldt daarbij nog dat veel ondernemers er administratief totaal geen behoefte aan hebben dat een deel van de huur in de BTW en een deel buiten de BTW blijft. Uiteindelijk moet de ondernemer een afweging maken hoe met het voorgaande om te gaan. En of er (enige mate van) sturing mogelijk is in de gewenste richting.

Conclusie

De behandelde uitdagingen bevinden zich voor de BTW in dezelfde sfeer als een overnachting bij een hotel of een vakantiepark. De complexiteit bij huisvesting van werknemers is echter veel groter. Een hotel of een vakantiepark heeft beperkt te maken met huisvesting om niet. Bij betaalde huisvesting is deze in beginsel belast. De belangen zijn vaak substantieel. Inzicht vooraf ten aanzien van de mogelijke aftrek voorbelasting en de BTW-heffing over de vergoeding is dus van groot belang. Naast inzicht kan vooraf vaak nog een bepaalde sturing worden gegeven. Achteraf wordt dat een stuk lastiger. Bepaal dus tijdig de juiste koers!

Mr. H.J. Steller RB is BTW-adviseur bij Fiscount en adviseert en begeleidt regelmatig bij vraagstukken over huisvesting.


Wil je helemaal op de hoogte zijn van de aandachtspunten en praktische tips bij het invullen van de btw-aangifte, de Opgaaf ICP, de suppletieaangifte en de btw-aangifte via het éénloketsysteem? Volg dan de webinar: Aandachtspunten en praktische tips BTW-aangiftecursus.

Categorie: Fiscaal

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • CONTOUR Accountants bundelt krachten met Crowe Foederer
  • Accountantsverklaringen NOW vaak ontoereikend, minister: teleurstellend
  • Van Rij verwacht miljarden belastingschuld af te moeten schrijven
  • Regelingen waarop het rechtsherstel box 3 effect heeft

Partnercarrousel

Alles wat je moet weten over de executoriale titel
Efficiënter samenwerken met klanten: wat is daarvoor nodig?
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Exact lanceert Exact Globe+
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
5 tips voor acccountants om medewerkers mee te krijgen in de transitie naar een toekomstgericht kantoor
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
4 tips hoe je omgaat met veranderende software en applicaties
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Hoe een online facturatieprogramma het verschil maakt voor Marck
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Accountantskantoor, ken je QicsMilestones al?
De benoeming van een bestuurder en de managementovereenkomst
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Startups krijgen meer ruimte voor buitenlands personeel
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
(Senior) marketeer
Fiscount
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder
Scab
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Controleleider in Terneuzen
DRV
Partner & Externe Accountant
Coney
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Controleleider  
Scab
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant
Schuiteman
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Ervaren accountmanager
Fiscount
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscalist
Extendum
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Compilation
CROP
Assistent accountant
Rikst
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Staff Compilation
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Tax Manager
Crop
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Manager Assurance
CROP
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Controleleider
SNP Adviseurs
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Klantmanager
Finance Plus
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Senior IT-Audit Professional
CROP
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Supervisor Compilation
CROP
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Supervisor Assurance
CROP
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen