
Pesten op het werk is een groot probleem. Zowel voor uw klant, als voor de medewerker zelf. Een kwart van alle werkenden heeft namelijk weleens te maken met collega’s die roddelen, iemand uitlachen of zich op een andere manier vervelend gedragen op het werk. Maar wat kan uw klant daar als werkgever aan doen?
Pesten op het werk kost Nederlandse bedrijven vier miljoen verzuimdagen per jaar en maar liefst 900 miljoen euro aan loon (TNO)dat moet worden doorbetaald. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de persoon die wordt gepest.
Wat is pesten?
Wanneer is een grap geen grap meer, maar wordt het pesten? Daar zijn een aantal regels voor. Het maken van ‘grappen’ wordt gezien als pesten als:
- Het regelmatig voorkomt;
- Wanneer het steeds is gericht aan dezelfde persoon;
- De medewerker zich gekwetst voelt.
Het is meestal niet duidelijk waarom iemand wordt gepest. Het kan zijn dat hij of zij anders is dan wat de groep normaal vindt. Bijvoorbeeld omdat degene een andere huidskleur, seksuele voorkeur, godsdienst, gewoonte of levensstijl heeft. Eigenlijk kan alles wat iemand anders maakt dan wat de groep ‘normaal’ vindt, een reden zijn om hem of haar te pesten. Ook pesten sommigen een ander om zichzelf groter of beter te laten lijken, of om hun baan te behouden.
Hoe kan uw klant pesters herkennen?
Er is meestal weinig aandacht voor de personen die pesten. Pesten wordt vaak door een groep gedaan. Medewerkers die horen tot de ‘pestersgroep’, hebben allemaal een eigen rol binnen deze groep. Uw klant is volgens de wet verplicht om maatregelen te nemen om pestgedrag te voorkomen en/of te beperken. Het is daarom belangrijk dat hij of zij de pestkoppen herkent. Psychologen noemen vier verschillende soorten pestkoppen, namelijk:
- De schreeuwlelijk;
- De eeuwige criticus;
- De poortwachter;
- De schijnheilige.
Wat kan uw klant als werkgever doen?
Omdat pesten op het werk zulke grote gevolgen kan hebben voor zowel werkgevers als medewerkers, is het belangrijk om pesten zo vroeg mogelijk te herkennen en het aan te pakken. Sazas geeft zes tips:
- Leg gemaakte afspraken vast.
- Hulp vragen aan een vertrouwenspersoon.
- Medewerkers informeren.
- Het goede voorbeeld geven.
- Actie ondernemen.
- Samen oplossingen zoeken.
Meer informatie? Download het gratis whitepaper ‘Pesten op het werk’
In het whitepaper ‘Pesten op het werk’ leest u meer over de verschillende soorten pesters, de verschillende vormen van pesten en wat de gevolgen van pesten zijn. Ook geeft verzuimspecialist Sazas invulling aan de zes tips die u met uw klant kunt bespreken, om pesten zoveel mogelijk te voorkomen.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Bron: Sazas
Geef een reactie