De Kristalprijs gaat dit jaar naar Alliander. De hoofdprijs van de Transparantiebenchmark wordt jaarlijks uitgekeerd om de inhoud en kwaliteit in maatschappelijke verslaggeving in beeld te brengen van de top 500 ondernemingen. Schiphol en de NS eindigen dit jaar op de derde en vierde plaats.
Prijswinnaar met durf
De jury vindt dat de doelstelling van Alliander om in 2023 klimaatneutraal te zijn, van durf spreekt. Alliander bespreekt maatschappelijk beleid en dilemma’s regelmatig binnen de Raden van Bestuur en Commissarissen. Zij gaan nadrukkelijk in op de lange termijn en plaatsen vraagtekens bij focus op groei van de capaciteit.
De jury heeft bewondering voor de toegankelijke vormgeving en de manier waarop Schiphol inzicht biedt in het proces van waardecreatie. Hiervoor heeft Schiphol vorig jaar de innovatieprijs gewonnen. De NS komt op de derde plaats omdat er verantwoording wordt afgelegd over zaken die het afgelopen jaar niet goed zijn gegaan. Pijnlijke thema’s worden niet uit de weg gegaan.
Meest innovatief en snelste stijger
Heineken N.V. heeft dit jaar het meest innovatieve jaarverslag met haar model van waardecreatie. De snelste stijger van de Transparantiebenchmark 2016 is het UMCG, dat de 197e naar de 79e positie steeg.
Geef een reactie