Bij de aanschaf van zijn aangiftesoftware heeft Drent & Bosker bewust gekozen voor een cloudoplossing omdat dit diverse voordelen met zich meebrengt. Daarnaast waren de gebruiksvriendelijkheid van de software en het dashboard doorslaggevende factoren. Drent & Bosker Administratie en Advies houdt het graag persoonlijk en helpt bedrijven met een grote verscheidenheid aan financiële vraagstukken. Ze houden daarbij niet van halve oplossingen, dure fiscale adviezen of ingewikkelde constructies, maar leveren een simpele totaaloplossing voor een vaste prijs per maand. Ruud Drent: ‘In deze digitale wereld zetten wij juist in op persoonlijk contact met de klant. Ik haal bijvoorbeeld zelf de administratie op bij onze klanten zodat er minimaal één moment per periode is dat we onze klanten zien. Dat kost veel tijd, maar zo’n kop koffie aan de keukentafel zorgt wel voor de persoonlijke betrokkenheid die wij bij onze klanten willen hebben. In reviews die wij van hen ontvangen zien we daarnaast dat men het op prijs stelt dat we betrouwbaar zijn: afspraak is afspraak en we voegen het woord bij de daad.
Betrouwbaarheid was voor onszelf ook een belangrijk aspect in de zoektocht naar een goede softwareoplossing voor het doen van fiscale aangiftes. Uitgangspunt bij deze keuze is dat je voor een lange periode aan de slag wilt met dezelfde software. Niet alleen omdat je er tijd insteekt om goed met het systeem om te leren gaan, maar veel belangrijker nog, je bouwt er je data in op, je kennis over de klant. Dit is het systeem waar je als kantoor je geld mee verdient, dus dat moet gewoon goed zijn.’
De voordelen van een cloudoplossing
Een belangrijke reden om uiteindelijk te kiezen voor Unit4 Fiscaal Gemak is het feit dat het een cloudproduct is. Dit betekent dat alle gegevens altijd, vanaf elke plek beschikbaar zijn. ‘Besteedden we vroeger kostbare tijd aan het eindeloos draaien van kopietjes en stond het archief vol met papierendossiers, tegenwoordig hebben we alles digitaal. Gegevens opslaan in de cloud betekent dat je je niet meer zelf druk hoeft te maken over het maken van back-ups. Dat kost niet alleen veel tijd, maar in het geval van een calamiteit moet je daarnaast altijd maar afwachten of je inderdaad op een van de tapes de gegevens terug kunt vinden die je zoekt. Ik sprak laatst nog een collega die in het weekend terug moest naar kantoor om een back-up te draaien – daar wil je toch vandaag de dag helemaal niet meer mee bezig zijn?
Een ander voordeel is dat je met Unit4 Fiscaal Gemak op elk moment, vanaf elke plek je werk kunt doen. Heb ik bij wijze van spreken vanaf mijn vakantieadres contact met de klant, dan zou ik op dat moment met mijn mobiel of tablet in kunnen loggen op het systeem om zijn aangifte te doen. Of op basis van de klantinformatie die ik tot mijn beschikking heb, direct de vragen van de klant kunnen beantwoorden.
Dashboard is een groot goed
Met Unit4 Fiscaal Gemak gingen wij voor een heel nieuw product waarvan we van tevoren niet wisten hoe het zou gaan functioneren, dus dat was best spannend. Vooral omdat we wisten dat al onze data in dit systeem zit. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het een voortreffelijk pakket is. We werken er prettig mee, het is heel gebruiksvriendelijk. Zelfs iemand die niets van aangiftes weet kan er bij wijze van spreken zo mee aan de slag. Invoeren van gegevens gaat eenvoudig en snel, de data kun je in elke gewenste vorm opslaan in documenten of direct versturen per e-mail. En als je eenmaal tijd hebt geïnvesteerd in het personaliseren van brieven en rapporten, dan beschik je vanaf dat moment over communicatiemiddelen voor je klant die je kunt voorzien van een persoonlijke noot.
Maar het grootste goed voor mij is toch wel het dashboard. Als vennoot kan ik natuurlijk niet alle klanten zelf bedienen, maar ik wil wel op een eenvoudige manier van alles op de hoogte blijven. Met het dashboard van Unit4 Fiscaal Gemak heb ik op elk gewenst moment inzicht in de planning – welke klanten moeten hun administratie inleveren, welke aangiftes moeten worden ingediend, wat is er allemaal in bewerking en hoe staat het met de open vragen van klanten.
BTW-module
Ook de functionaliteit van de BTW-module is binnen het dashboard zichtbaar. Je kunt aangiftes eenvoudig groeperen op jaar-, maand- of kwartaalaangifte. Door het goede overzicht zul je niet zo snel meer vergeten de BTW over bijvoorbeeld het vierde kwartaal in te dienen. Op het dashboard kun je daarnaast precies zien wanneer informatie voor een aangifte van de klant is ontvangen, wanneer deze is ingediend en ontvangen door de Belastingdienst. Hierdoor behoren discussies met de klant over boetes voor het te laat indienen ook tot het verleden.
Verbetering van de (proactieve) dienstverlening
Unit4 Fiscaal Gemak is een efficiënte oplossing waarmee je snel gegevens kunt verwerken en ook weer opvragen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een klant belt omdat ze voor het aanvragen van een hypotheek de laatste 3 jaarrapporten moeten overhandigen die ze zelf niet zo een, twee, drie kunnen vinden. Een dergelijk verzoek kost ons nu drie klikken waarmee we de gevraagde informatie op een veilige manier beschikbaar kunnen stellen. Voor de klant is dit een goede service en ons kost het bijna geen tijd, dus winst voor beide partijen.
Doordat we data opbouwen van onze klanten en deze op diverse manieren kunnen analyseren, gaan we naast het administreren onze klanten ook steeds meer proactief adviseren. Ik kan nu bijvoorbeeld een overzicht draaien om te zien wat iemand aan hypotheekrente betaalt ten opzichte van het geleende bedrag en tot de conclusie komen dat een klant te hoog zit met zijn hypotheekrente. Mijn klanten zullen dus niet pas op een verjaardagsfeestje van de buurman horen dat ze te veel rente betalen. Met Unit4 Fiscaal Gemak adviseren wij altijd op basis van de laatste gegevens waardoor we te behalen voordelen snel boven tafel krijgen en onze klanten direct actie kunnen ondernemen.
Bron: https://info.unit4.com/rs/900-SZD-631/images/CS-Drent-Bosker_DEF1.pdf
Geef een reactie