Accountants lijken nog niet te profiteren van de economische groei. Hoewel de zakelijke dienstverlening vorig jaar een forse groei van bijna 4% vertoonde profiteren daar nog niet alle segmenten van. Dit concluderen onderzoekers van ABN AMRO.
Andere branches hebben te maken met dalende volumes, maar met tarieven die goed stand houden. Zoals de schoonmaak- en beveiligingsbedrijven die te maken hadden met de effecten van het-nieuwe-werken; meer thuis werken betekent minder schoonmaken en beveiligen. ABN AMRO verwacht dat de stijging van 2014 doorzet en gaat uit van een omzetgroei voor de gehele zakelijke dienstverlening van gemiddeld 4,5%voor de komende twee jaar.
Accountancy en organisatieadvies meest versnipperd
Naast een kritischer wordende klant wordt de druk op tarieven volgens ABN AMRO ook veroorzaakt door de toenemende schaalverkleining. Tussen 2007 en 2014 nam het aantal ZZP’ers met bijna 90% toe, terwijl het aantal bedrijven met minstens twee werkzame personen met slechts 10% steeg. Inmiddels bestaat bijna 85 procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening uit ZZP’ers. De versnippering verschilt per branche. ABN AMRO stelt vast dat de organisatieadviesbureaus en accountancy het meest versnipperd zijn en de uitzendbranche en deurwaarders het minst. De sterke groei van het aantal ZZP’ers leidde er toe dat de concurrentie om kleinere opdrachten sterk is toegenomen en heeft geleid tot een grotere prijsdruk.
Nieuwe verdienmodellen nog in ontwikkelingsfase
Dienstverleners proberen met nieuwe business modellen structurele knelpunten het hoofd te bieden. Om de omzet veilig te stellen, bieden ze bijvoorbeeld goedkope standaarddiensten aan via online kanalen. Zo hopen ze klanten aan te trekken die wellicht ook complexere producten gaan afnemen. In meerdere branches werken bedrijven volgens ABN AMRO toe naar een partnership met klanten. Zij zetten hun deskundigheid dan in om problemen van klanten op te lossen, zoals beveiligingsbedrijven die zich richten op het vergroten van de bedrijfscontinuïteit van hun klanten. ABN AMRO benadrukt dat veel nieuwe business-modellen zich in de ontwikkelingsfase bevinden en zich nog moeten bewijzen. Dit betekent dat het enige tijd duurt voordat deze verdienmodellen de omzetontwikkeling een impuls zullen geven.
Geef een reactie