Het volume van de export van goederen beleefde in januari van dit jaar zijn grootste groei in vier jaar. Vooral de export van aardolieproducten, machines en apparaten was hoger. Ook de detailhandel hield de groei vast die in 2014 is ingezet. De verkopen groeiden in januari wederom, terwijl de prijzen iets sterker daalden dan in voorgaande maanden. Dat meldt het CBS vandaag.
Het volume van de export van goederen was in januari 10,2 procent groter dan in januari 2014. Dat was de grootste groei sinds 2011. Vooral de export van aardolieproducten, machines en apparaten was hoger. Verder groeide zowel de uitvoer van Nederlands product als de wederuitvoer. Dit meldt CBS vandaag. Het volume van de import was in januari 4,2 procent groter dan een jaar eerder. In december groeide de import van goederen met 2,9 procent. Er zijn in januari 2015 vooral meer aardolieproducten, machines en apparaten geëxporteerd. Verder groeide de export van voedings- en genotmiddelen, transportmiddelen en chemische producten licht.
Detailhandel
In januari 2015 was de omzet in de detailhandel 0,8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is ingezet. De verkopen (volume) groeiden in januari wederom, terwijl de prijzen iets sterker daalden dan in voorgaande maanden. Zowel winkels in voedings- en genotmiddelen als non-foodwinkels noteerden een hogere omzet en een groter volume. Het jaar 2014 eindigde voor de Nederlandse detailhandel positief. Voor het eerst in zes jaar tijd was er sprake van een groei van de verkopen (volume), zoals het CBS eerder heeft gemeld. De Nederlandse detailhandel blijft echter, ondanks dit herstel, achter bij de detailhandel in andere Europese landen. Nederland ligt met een volumegroei van 1,0 procent onder het gemiddelde van EU; de volumegroei in de EU bedroeg bijna 2 procent. In slechts acht van de 28 andere EU-landen was de ontwikkeling minder dan in Nederland. In vijf landen kromp het volume zelfs. In buurlanden België en Duitsland zagen winkeliers met respectievelijk 1,1 en 1,7 procent iets meer groei. Luxemburg en veel Oost-Europese landen toonden een forsere groei.
Non-foodsector
Vooral onze non-foodsector blijft achter in vergelijking met de rest van Europa. De verkopen in bijvoorbeeld kledingwinkels, winkels in consumentenelektronica en speelgoedwinkels vielen na 2008 ver terug. Ook winkels gericht op het inrichten en aankleden van woningen boekten veel minder omzet. Hoewel er in 2014 voor het eerst in vijf jaar sprake was van meer verkopen in de Nederlandse non-foodwinkels, lag het niveau nog steeds ruim onder dat van 2005. Bij de Belgische en Duitse collega’s was er sinds 2005 juist sprake van een overwegend opwaartse tendens in de non-foodbranche.
Geef een reactie