Softwareleveranciers signaleren een verandering in het communicatiepatroon tussen accountants en hun klanten. Persoonlijk contact blijft, maar wordt wel minder en digitaal communiceren via portal en chatfuncties worden intensiever. Dit blijkt uit een rondgang onder de ICT-bedrijven die deelnamen aan Accountancy Expo van eind juni.
Wat zijn de grootste trends op het gebied van communicatie tussen accountant en klant? Met die vraag zijn 50 softwarebedrijven in de accountancybranche geïnterviewd tijdens de Accountancy Software & Tooling Expo in Amersfoort. Een conclusie is volgens de interviewers duidelijk: in deze branche maakt fysieke communicatie definitief plaats voor digitalisering.
Volg de rode draad
Van de 50 ondervraagde softwareondernemers meenden meer dan 90% dat fysieke communicatie afneemt en online communicatie gaat domineren. ‘Wij verwachten dat er steeds minder fysieke communicatie zal zijn met de klant. Alles gaat via een online omgeving, een portal. Daarin kun je gemakkelijk inloggen en zien hoe je er financieel voorstaat’, verklaart Robert Mijnsbergen, directeur van Cash Software. Rick Ariese van Afas Software is het hiermee eens en voegt toe: ‘Door middel van zo’n portal kan de accountant sneller met de klant communiceren en sta je dichterbij zijn of haar wensen.’ Robert Kieboom van Digidentity, leverancier van elektronische identiteiten waaronder de welbekende DigiD, beaamt dit: ‘Digitalisering is de rode draad in de accountantsbranche. Ik denk dat 80 tot 90% van de communicatie in de toekomst via online chats zal gaan. Digitaal zakendoen is de toekomst en dat gaat dan via een zakelijk DigiD’, vertelt Kieboom. ‘We hoeven de klant dan nog maar één keer te zien om hem/haar te valideren. In Engeland gaat dat nu al via een zogenaamde selfiecheck.’
Geef een reactie