Een accountant die tegen scherpe tarieven administratieve diensten kan verlenen, doordat de organisatie zeer efficiënt is ingericht en goed geautomatiseerd. Dat en nog meer maatregelen zijn volgens Flynth adviseurs en accountants noodzakelijk om op termijn in de accountancysector concurrerend te blijven. Ronald Houtveen (RA), lid van de Raad van Bestuur van Flynth, vertelt over deze intensieve operatie die momenteel in volle gang is.
‘Om in deze ontwikkelingen mee te kunnen, is het maken van keuzes onvermijdelijk. Ook als deze op de korte termijn negatieve invloed hebben op de resultaten. Op de langere termijn plukken we er de vruchten van.’
De afgelopen jaren waren op zijn minst roerig te noemen voor Flynth. In 2011 besloten GIBO Groep en Flynth samen verder te gaan. De naam voor de nieuwe organisatie werd Flynth. Hoewel het een droomfusie leek, bleek het in praktijk een weg met de nodige hobbels. Het veranderingsproces dat al enkele jaren duurt, resulteerde in een omzetdaling van € 37 miljoen naar € 138 miljoen (2014). Er zijn diverse verklaringen voor: ‘De fusie, op zich al een complexe organisatie, werd ingezet in een periode dat de crisis hoogtij vierde. Daarnaast spelen binnen onze sector ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en automatisering mee, daar investeren we volop in. En de ondernemer vraagt steeds nadrukkelijker om een proactieve adviseur. Een rol die niet alle accountants even vanzelfsprekend vervullen, maar die wel noodzakelijk is. Ook daar investeren we in.’
Geavanceerde ICT-infrastructuur
De omzetdaling moest een halt worden toegeroepen. ‘Het was duidelijk dat het tij moest keren. Samen met Theo de Vries, interim voorzitter Raad van Bestuur, en de rest van het management team hebben we in 2014 de doelstellingen en strategie helder neergezet. We willen uitgroeien tot de grootste dienstverlener op het gebied van advies- en accountancydienstverlening voor het MKB. Met onze omvang behoren we al tot de top 6 kantoren, dus we hebben ons een ambitieus maar realistisch doel gesteld.’ Daarvoor is een efficiënte organisatie noodzakelijk met een scherp geprijsde dienstverlening. En die kan niet zonder een geavanceerde ICT-infrastructuur. ‘Voor kleine kantoren zal het lastig worden. Zij hebben niet de middelen om te investeren in IT-oplossingen die een efficiënte werkwijze en een scherpe prijs mogelijk maken.’
Prijzen omlaag
Automatisering vervangt het handmatige werk. Daardoor kunnen de prijzen van de diensten omlaag. Dat beeld heeft Flynth voor ogen en daar handelt de organisatie naar. De vele overnames die in het verleden zijn gedaan, hebben geresulteerd in een complex ICT-landschap van 90 applicaties. In 2013 is begonnen met het in kaart brengen van dat landschap. Alle processen zijn beschreven en afhankelijkheden gedetecteerd. ‘Nu zijn we druk bezig om de keuzes te maken voor softwareondersteuning.
Aandacht als sleutelwoord
Flynth heeft zestig kantoren waarvan de helft fullservice vestigingen zijn met alle specialismen van de dienstverlening onder één dak. De andere helft bestaat uit zogenaamde Flynth Business Points. Dit zijn kleinere vestigingen waar klanten terecht kunnen voor een adviesgesprek of voor het inleveren van administraties. ‘We zeggen niet voor niets ‘Flynth is daar waar jij onderneemt’. Op deze manier blijven we ook lokaal zichtbaar en positioneren we onze dienstverlening zo dicht mogelijk bij de klant. De klant kiest in toenemende mate zelf op welke wijze hij met ons contact heeft. Zo zijn we aan het investeren in portaltechnologie. Maar op welke manier dat contact ook plaatsvindt, persoonlijke aandacht staat daarbij voorop.’
Vissen in dezelfde vijver
Vanwege het groot aantal kleine klanten, heeft Flynth enorm veel administratief werk. Dat vertegenwoordigt nog steeds zo’n 90% van de omzet. Accountantskantoren die claimen dat de grote winst is te behalen met de switch naar advies, gelooft Houtveen niet. ‘De adviesmarkt krimpt alleen maar. Iedereen vist in dezelfde vijver en niemand maakt een keuze’, aldus Houtveen. ‘Wij hebben die keuze wel gemaakt door de grootste accountantsorganisatie voor het MKB te willen worden voor basisdienstverlening. Dat betekent overigens niet dat we niet adviseren maar dat dit is geïntegreerd in onze basisdienstverlening. Onze mensen moeten diepgaande kennis van het MKB hebben om in de volle breedte te kunnen adviseren.’
Portal als communicatieplatform
Specialistisch advies zoals bedrijfsovername, financiering of opvolging, maar ook op juridisch en fiscaal gebied, subsidies en arbeidszaken, wordt ingezet indien de ondernemer er behoefte aan heeft. ‘We weten wat er bij de ondernemer en in zijn sector speelt. Daar kunnen we dan snel op inspelen en hem daarbij ondersteunen. Daar zal ook straks de portal een belangrijke rol in gaan spelen. Dat portal wordt vooralsnog ingedeeld in de vier focussectoren: agro, food/retail, bouw en ICT. De eerste twee zijn sectoren waar Flynth sterk in is en in de andere twee ziet de accountantsorganisatie veel potentieel. Het portal is het communicatieplatform waar de ondernemer voor alles terecht kan. De gegevens zijn vervolgens ook beschikbaar in backoffice systemen, waaronder ook de systemen Audition, Auditor en Account Analyser van Unit4. Door deze digitaliseringsslag kan Flynth de kosten enorm beperken.
Hoe geolied is de machine op dit moment?
‘We zijn gestart met twee regio’s en rollen nu onze grootste regio Holland uit. In de regio’s Oost en Zuid zijn de reacties zeer bemoedigend. Elke maandag zijn er sessies van 20 minuten waarin gemaakte afspraken worden geëvalueerd. Dat vergt discipline en huiswerk en we investeren er flink in. Veel medewerkers zien in hoeveel tijd ze besparen op het vervaardigen van de jaarrekening.’
Wat bespaart het Flynth?
‘Als je dit traject goed uitvoert, houdt een medewerker zo’n zes uur per week extra ruimte over in zijn agenda. We kunnen zo efficiënter werken en dat ziet de klant terug zijn de tarieven die hij ons betaalt. Dit is mogelijk omdat we geen aandeelhouders hebben. Nu overigens nog niet direct, want we zitten momenteel nog in de transitie.’
Hoe groot is de kans dat Flynth zelf wordt overgenomen?
Het is eerder de vraag: wie wij gaan overnemen. Nee, zonder gekheid: we hebben nog minstens twee jaar nodig om ons huis op orde te krijgen. Als we tussentijds met een partij in zee gaan die haar organisatie ook niet op orde heeft, dan verval je weer in een nieuw proces van opbouw. We gaan daarom eerst onze organisatie stroomlijnen en zo zorgen dat we gezonde winst maken. Daarna zien we wel verder.’
Dit artikel is eerder verschenen in het mei-nummer van E-NOVATION4U van Unit4
Geef een reactie