Accountantskantoren zijn de klap van de grote recessie nog niet te boven. Dat meldt ABN AMRO in haar sectorprognose Zakelijke Dienstverlening. De bank ziet de omzetontwikkeling van accountantsdiensten in de komende jaren niet positief in.
De zakelijke dienstverlening profiteert volgens ABN AMRO duidelijk van het economische herstel dat eind 2013 intrad. Sinds het derde kwartaal van 2014 er sprake is van een groeiversnelling van de omzet. Het duurde meer dan 6 jaar voordat de omzet zich herstelde van de gevolgen van de grote recessie.
Accountantskantoren zijn de klap van de grote recessie nog niet te boven. De kantoren hebben sinds het begin van 2013 in slechts twee kwartalen van omzetgroei laten zien. Dit ondanks het herstel van de economie. De branche lijdt nog steeds onder de druk op het volume en het tarief van standaardwerkzaamheden zoals de samenstelpraktijk. Er is zelfs spraken van een trendmatige daling van de omzet.
Ongunstige factoren
De ABN AMRO verwacht dat met het verdere economische herstel in de komende jaren de bedrijvigheid toeneemt. Dit vormt een stimulans voor de vraag naar zakelijke diensten. Ongunstige structurele factoren zullen echter een druk op de omzet blijven zetten.
- de tariefdruk bij standaarddiensten;
- de reductie van handmatige werkzaamheden vanwege de digitalisering;
- de trend om meer zelf te doen onder afnemers;
- de toetreding van branchevreemde aanbieders.
Omzetontwikkeling
De bank verwacht dat per saldo de omzet van de gehele zakelijke dienstverlening de komende jaren blijft groeien. Over de omzetontwikkeling van accountantsdiensten is de bank echter het minst positief. ‘Dit heeft vooral te maken met de voortdurende tariefdruk bij de standaard-werkzaamheden. Dit leidt er namelijk toe dat deze werkzaamheden in toenemende mate worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Hierdoor neemt het arbeidsvolume en de daarbij behorende omzet af. Om de omzet op een structureel hoger niveau te brengen moet de afkalving van de omzet uit standaardwerk worden gecompenseerd met diensten met een hogere toegevoegde waarde voor afnemers. Vooral een meer adviserende rol kan dit bewerkstelligen. Deze omschakeling verloopt echter nog moeizaam.’
Geef een antwoord