De Coop & Haegen Adviseurs en Accountants anticipeert als geen ander op de veranderingen in de accountancybranche. Het Bussumse kantoor ziet dat het ouderwetse verdienmodel van de accountant steeds meer onder druk staat. Daarom is het vorig jaar overgestapt op vaste maandbedragen voor de standaard dienstverlening waarvoor het ‘cijfers-as-a-service’ aanbiedt: alle cliënten zijn naar de cloud gebracht om real-time inzicht in hun administratie te bieden.
Dat betekent dat administratieve processen efficiënter moeten om de winstgevendheid gezond te houden. De cloud biedt hiervoor uitkomst omdat de IT-inspanningen en de investeringen in hardware enorm afnemen.
Minder waarde jaarrekening
De vijfhonderd cliënten die het kantoor met achttien medewerkers van dienst is, hechten steeds minder waarde aan de jaarrekening. Wel bespeurt het kantoor een latente behoefte bij ondernemers aan een toekomstvisie- en strategie, wat volgens brancheorganisatie MKB-Nederland driekwart van de ondernemers ontbeert. De accountant van de toekomst moet zich volgens Kees Koopmanschap, directeur van De Coop & Haegen, daarom steeds meer gaan richten op advisering: ‘Dat is hoe we ons kunnen onderscheiden en wij gaan daar een stapje verder in dan de gemiddelde accountant.’
Cijfers as a service
Voor het maandelijkse bedrag dat ondernemers betalen voor cijfers-as-a-service verzorgt het kantoor de financiële en salarisadministratie, jaarrekening, prognoses en fiscale aangiftes. ‘Zo weten cliënten waar ze aan toe zijn. Veel ondernemers weten hier echter nog niet goed mee om te gaan en sturen hun onderneming nog veel te veel op banksaldo en omzetcijfers.’ Volgens Koopmanschap kijken ondernemers onvoldoende naar waar de wereld heengaat en spelen daar niet goed genoeg op in. ‘Je zult moeten ondernemen op toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen. Daar helpen wij ondernemers mee.’
DNA-model
Het kantoor maakt namelijk gebruik van een ‘DNA-model’ waarmee samen met de cliënt binnen een dag een toekomstvisie wordt ontwikkeld. ‘We halen ze even uit de waan van de dag zodat ze eens van buiten naar binnen denken in plaats van andersom. We bepalen de identiteit van de onderneming, formuleren doelen en evalueren vervolgens ieder kwartaal – een uniek model voor het kleine MKB.’ Onder andere een DNA-managementspecialist en een specialist op het gebied van cultuur en verandermanagement begeleiden ondernemers hierin. ‘We doen het er niet maar even bij: we willen het echt in de markt zetten.’
De Coop & Haegen gebruikt onder meer Unit4 Prognose om vooruit te blikken. ‘De toegevoegde waarde ervan is dat het benaderbaar is vanuit de balans en prima inzicht geeft in de toekomst ervan.’ Om de adviesrol mogelijk te maken, is het kantoor de basale werkprocessen steeds meer aan het automatiseren. Koopmanschap noemt zijn kantoor een trouwe partner van Unit4, waar het al sinds 2003 mee samenwerkt. ‘Unit4 heeft ons altijd goed geadviseerd op het gebied van de interne digitalisering en ik heb altijd een goede, open relatie gehad met de accountmanagers.’
Koopmanschap verheugt zich over de ontwikkeling dat steeds meer software in de cloud gaat draaien. ‘Ik denk niet dat wij nog een nieuwe server gaan aanschaffen. Ik geloof in cloudoplossingen. Vanwege de benaderbaarheid en flexibiliteit die je daarmee creëert en het feit dat je zelf geen updates meer hoeft door te voeren.’ Grote spelers als Unit4 hebben de veiligheid volgens hem goed voor elkaar. ‘Ik heb er vertrouwen in dat ze goed in beeld hebben waar de risico’s liggen en die bovendien goed hebben afgeschermd.’ Hij verwacht dat iedereen straks de cloud in gaat. ‘Dat is een onomkeerbaar proces.’
Geef een reactie