Klanten van banken kunnen zich binnenkort bij andere organisaties online identificeren. Consumenten die voor deze manier kiezen, kunnen zich dan bekendmaken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Daardoor hoeven deze klanten geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden.
Dat meldt Betaalvereniging Nederland.
Consumenten verlenen uitdrukkelijk goedkeuring aan hun bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie, bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of webwinkels, te identificeren. Ze houden volgens Betaalvereniging Nederland daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen, zo schrijft de vereniging. De bank kan bijvoorbeeld namens het ene bedrijf goedkeuring vragen voor het doorgeven van de naam en woonplaats van de klant en namens het andere bedrijf voor het doorgeven van zijn geboortedatum.
Identiteit
Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Banken kunnen volgens Betaalvereniging Nederland die zekerheid bieden, omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.
Pilots
De eerste pilots waarin klanten zich met de inlogmiddelen van hun bank online kunnen identificeren bij andere organisaties, starten begin 2016 onder regie van Betaalvereniging Nederland. Zo worden er pilots gehouden met een verzekeringsmaatschappij en met de Belastingdienst. Nadat de ervaringen van consumenten en organisaties in deze pilots zijn geëvalueerd, wordt de gezamenlijke dienst van de banken breder aangeboden in de markt. Klanten van banken kunnen daardoor kiezen voor het gemak en de veiligheid van de inlogmethode van hun eigen bank om zich op verschillende websites te identificeren.
Geef een reactie