ABN AMRO heeft van zowel van de Nederlandse Bank als de Dubai Financial Services Authority een boete gekregen voor ernstige tekortkomingen bij de klantacceptatie en risico managementprocessen ter voorkoming van witwassen op het private banking kantoor van de bank in Dubai.
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ABN AMRO een boete opgelegd van EUR 625.000. Ook heeft de bank van de Dubai Financial Services Authority (DFSA) een boete opgelegd gekregen ter hoogte van USD 640.000. Beide toezichthouders hebben hun boete gematigd in verband met de medewerking van ABN AMRO aan de onderzoeken en de proactieve maatregelen die de bank zelf reeds heeft genomen. Er zijn geen bewijzen gevonden dat daadwerkelijk van witwassen sprake is geweest.
De toezichthouders hebben ernstige tekortkomingen geconstateerd bij de klantacceptatie en risico managementprocessen ter voorkoming van witwassen op het private banking kantoor van ABN AMRO in Dubai, zo meldt ABN AMRO in een persbericht. Er zijn ook tekortkomingen geconstateerd in het ‘oversight’ van het hoofdkantoor van ABN AMRO op het bijkantoor in Dubai. DNB heeft geconcludeerd dat ABN AMRO heeft nagelaten zorg te dragen dat het klantenonderzoek van kantoor Dubai voldoet aan de eisen van de Nederlandse Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. De DFSA heeft geconcludeerd dat ABN AMRO een aantal specifieke DFSA-regels heeft overtreden.
De onregelmatigheden kwamen aan het licht bij het interne onderzoek dat de bank heeft gedaan naar aanleiding van twee klokkenluidersmeldingen. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat een aantal medewerkers zich niet had gehouden aan de interne regels en gedragslijnen van ABN AMRO betreffende klantacceptatie en het voorkomen van witwassen van geld. De arbeidsovereenkomst met negen medewerkers is beëindigd. Ook heeft de bank afscheid genomen van ongeveer 80 klanten en een aantal intermediairs. Een aantal klanten heeft de relatie met de bank zelf beëindigd.
Geef een reactie