Het aantal huishoudens met betalingsproblemen blijft nagenoeg gelijk, maar de oorzaak van de problemen verschuift. Steeds meer consumenten noemen hoge zorgkosten en te hoge vaste lasten als oorzaak van betalingsproblemen.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Geldzaken in de Praktijk 2015’ waarin het Nibud op een rij zet hoe Nederlanders hun geldzaken in de praktijk organiseren.
Twee op de vijf huishoudens loopt achter met zijn betalingen. En een op de vijf huishoudens heeft dusdanig ernstige achterstanden waardoor er sprake is van betalingsproblemen. Hierdoor konden ze het afgelopen jaar regelmatig niet pinnen, hadden ze te maken met loonbeslag of met afsluiting van de energie wegens wanbetaling. De belangrijkste reden voor deze problemen is dat men niet in staat was om de rekeningen te betalen vanwege hoge vaste lasten of hoge zorgkosten.
In 2012 noemde de consument nalatigheid nog als belangrijkste reden van het hebben van betalingsproblemen. Het Nibud vindt de verschuiving naar hoge zorgjkosten en hoge vaste lasten zorgelijk. Volgesn de organisatie is een stijging van dit soort betalingsproblemen een belangrijk signaal, omdat de consument geen keuze heeft in het wel of niet betalen van zijn vaste lasten of zorgkosten. En dit soort betalingsproblemen zijn moeilijker op te lossen dan problemen die ontstaan door nalatigheid.
Ook ziet het Nibud dat uitkeringsgerechtigden aan de grens zitten van hun financiële mogelijkheden. Driekwart van hen komt moeilijk rond, in 2012 was dat nog 69%.
Top 3 oorzaak betalingsachterstanden 2015
- Mijn vaste lasten zijn te hoog (27%)
- Als gevolg van inkomensdaling (26%)
- Ik had te hoge zorgkosten (22%)
Top 3 oorzaak betalingsachterstanden 2012
- Ik had wel kunnen betalen, maar is aan mijn aandacht ontglipt (34%)
- Als gevolg van inkomensdaling (25%)
- Ik moest onverwacht belasting/toeslagen terugbetalen (21%)
Geef een reactie