Iedere onderneming is anders. De behoefte op het gebied van administratieve ondersteuning verschilt dus ook per onderneming. Waar de één behoefte heeft aan voorraadbeheer en actuele debiteureninformatie, zit een eenmanszaak vooral te springen om OB- en IB-aangifte. Een onderneming met personeel, wil weer een accurate salarisadministratie. Het is daarom raadzaam goed na te denken over het gewenste financiële pakket dat je aan je klanten aanbiedt.
Een prijsconstructie die in de wereld van de accountant steeds vaker voorkomt, is de ‘fixed price formule’. Het kantoor verzorgt dan bijvoorbeeld 4x per jaar de OB-aangifte plus 1x de IB-aangifte tegen een van tevoren afgesproken bedrag. Dit kan dan per maand, per kwartaal of eens per jaar betaald worden.
Abonnement
Een ander optie is om je ondernemers een abonnement aan te bieden. Bijvoorbeeld een dienst met een online boekhoudpakket, alle belastingaangiftes en het opstellen van een jaarrekening, het samen maken van een vijfjarenplan en elk kwartaal evaluatie. Bereken hoeveel uren je hier aan kwijt bent en plan een paar uur extra in voor ongevraagd advies. Op basis van de ingeplande en nog niet ingeplande uren kun je een goede maandelijkse abonnementsprijs maken.
Als jij in jouw abonnement bijvoorbeeld de service ‘onbeperkt telefonisch advies’ opneemt, kun je hier ook elke maand bijvoorbeeld een uur voor rekenen. Dan krijg jij sowieso betaald, of de ondernemer nu belt of niet. Zorg dat je goed weet wat de kostprijs is van je verschillende diensten, zodat je je abonnementen goed kunt prijzen. Evalueer je abonnementen ook regelmatig. Het is geen schande om de abonnementen af en toe te wijzigen, zolang je er maar transparant over bent.
Informatie evenement
Een andere optie die je kunt overwegen om betaald te krijgen voor je advies, is het organiseren van informatieve evenementen. Toen bijvoorbeeld de werkkostenregeling werd ingevoerd, hadden ondernemers veel vragen. Bied een workshop van een dag of een paar avonden aan als extra service voor je abonnementhouders, of vraag hier iets voor. In kleine groepjes kun je dan je klanten uitleg geven over de nieuwe regeling en vragen beantwoorden. Zij krijgen zo voor een klein bedrag advies, en jij verdient toch aardig omdat je meerdere klanten tegelijk bedient.
Ook een optie: ‘Uurtje-factuurtje’. De ondernemer betaalt per verrichte activiteit. Voordeel hiervan is dat je klant niet betaalt voor werkzaamheden die niet nodig zijn. In overleg kunnen jij en de ondernemer kiezen welke dienstverlening jij biedt en tegen welke prijs. Zo kan de dienstverlening optimaal aansluiten op de bedrijfsvoering van de ondernemer.
__________________________________________________________________________________
Deze pagina valt onder inhoudelijke verantwoordelijkheid van Twinfield
Verdienmodel
Inspiratie nodig om een goed verdienmodel op te zetten? Lees ons artikel ‘Verdienmodel voor administratiekantoren‘.
In het whitepaper ‘Geef je klant strategisch advies‘, staan meer tips voor een goede samenwerking met je klanten.
Geef een reactie