Wordt uw (advies)functie ondersteund of uitgehold door software? Waarschijnlijk beide. De komst van Robotic Accounting?
De Amerikaan Patrick Susskind heeft het in 2009 al in een mooi schema gezet. Advisering door professionals ontwikkelt zich van ‘bespoke to commodity,’ van maatwerk naar serieproduct. In 2009 ging het over met name juridische adviestrajecten. Maar waarom zou het zich daartoe beperken?
Vorige week sprak ik hierover uitgebreid met Bob Anderson. De naam zegt u misschien niets, maar Anderson is een analist bij Gartner, de uitvinders van de Gartner-hypecycle. Hun model hebben we vorige maand geleend voor onze eigen accountancy hypecycle. Hij heeft een jarenlange ervaring in ICT en begon ooit bij wat toen nog heette DEC. Hij is nu al 20 jaar verbonden aan Gartner en geldt daar als de specialist op het gebied van ERP-software en software voor SMB, small and medium sized businesses, oftwel Amerikaans voor MKB.
Op de vraag of ICT werk uitholt of ondersteunt geeft hij als antwoord ‘Het is maar hoe je dat bekijkt. Is het glas halfvol of halfleeg.’ Anderson vindt zichzelf een optimist, dus is het glas halfvol. Ook hij onderschrijft de stelling dat dienstverlening, dus ook accounting services, zich ontwikkelen van ‘bespoke to commodity’. En ja, werk wordt uitgehold. Maar er ligt een kans om meer duiding aan cijfers te geven ‘to make more sense of the numbers,’ zoals hij stelt. En Big Data blijft volgens hem toch wel ‘hot.’ Echter niet in de zin van terrabytes aan informatie die dan door MKB-ondernemingen worden gebruikt. Wel in de vorm van op maat gemaakte toepassingen. Waarbij Big Data, of in ieder geval grote dataverzamelingen, worden gebruikt om op schaal van de MKB-onderneming beslissingen te kunnen nemen.
Voorbeelden daarvan zouden bijvoorbeeld kredietverleningsprocessen en verzekeringen kunnen zijn. Banken maken op basis van grootschalige dataverzamelingen inventarisaties van kansrijke en/of riscovolle trajecten of activiteiten. MKB-ondernemingen kunnen hun microdata langs die meetlat leggen en een antwoord krijgen op vragen als: is krediet voor mij bereikbaar, kan ik een financieel risico lopen, is een bepaald traject kansrijk? ‘Prepackaged Capabilities’ noemt hij ze. Voorverpakte mogelijkheden is de letterlijke vertaling. Ondertussen is wel een strategische ontwikkeling gaande. Zo wordt operational excellence dankzij ICT bereikbaar voor heel veel kantoren en daarmee verdwijnt niet de noodzaak om ernaar te streven. Wat wel verdwijnt, is het onderscheidend karakter van zo’n keuze. Straks is immers ieder kantoor operational excellent! En dan komt die robot, die machine die zichzelf iets kan leren. De robot die een paar basics van menselijke interactie begrijpt en daarop kan reageren. Hoe zo’n robot eruit ziet? Is het gewoon een toetsenbord met een scherm? Of een scherm waaraan je een vraag stelt? Of moeten we denken aan Data, een van de hoofdrolspelers uit Startrek Voyager, zo’n 15 jaar geleden?
Fragment uit Startrek Voyager The Next Generation TNG – Data’s most human decision
Geef een reactie