De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet in de detailhandel. De branche heeft 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt CBS.
De maand september had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder.
Foodsector
De foodsector realiseerde meer omzet. Mede door de koopdagensamenstelling groeiden de verkopen daar met 4,3 procent. De prijzen waren 0,7 procent hoger dan een jaar eerder. Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen.
Online omzet groeit opnieuw
De online omzet groeide in september opnieuw. En wel met 11,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
ParaZiet zegt
Als ik het goed begrijp is het dus zo dat meer koopdagen er voor zorgen dat de consument meer euro’s te besteden heeft? En dat dan ook trouw doet. Nou, als dat zo is, dan wordt het hoog tijd voor een tiendaagse week. De loonadministratie zal ons dankbaar zijn, net als de detaillist.