In Almere staat een bijzonder administratie- en belastingadvieskantoor: Hoogwoud & Van Haga Administratie en Belastingadvies. Het unieke element: hier werken alleen maar vrouwen. Vijftien om precies te zijn. En het gaat goed met het kantoor. De vraag is: waar komt hun succes vandaan? Het is te simpel gedacht om dit uitsluitend toe te schrijven aan Customer Intimacy, aan empathie, communicatieve souplesse. Directeur Saskia van Haga: ‘Wij willen gewoon ook het slimste meisje van de klas zijn. Dus regelen we dat.’
Saskia van Haga en Marijke Hoogwoud zijn zussen. Voorheen werkten ze in loondienst (Saskia als financial controller, Marijke als HR-manager), totdat het rond hun veertigste begon te kriebelen. Een sabbatical, dat leek hun wel wat; een jaartje ertussenuit. Die sabbatical stopte abrupt na drie weken, toen bij beiden het idee opborrelde om samen een administratiekantoor te starten. Maar dan geen kantoor zoals ‘alle andere’. Saskia: ‘Ons idee was: we richten een behoorlijke poot personeelsorganisatie, personeelsadviezen en loonverwerking op en daarnaast doen we de financiële administratie voor het MKB. Op 1 januari 2000 zijn we fris begonnen met nog lege bureaus, lege ordners, lege kasten en nul klanten.’
Ondernemingsplan en leasebak
De voorbereidingsfase van hun kantoor duurde relatief lang. ‘We hebben in de opstartfase veel tijd gestoken in het schrijven van een gedetailleerd ondernemingsplan – keurig zoals dat hoort’, vertelt Saskia. ‘Onze partners zeiden op een gegeven moment ook echt: wanneer begínnen jullie nou een keer?! Dat is toch een belangrijk verschil tussen vrouwen en mannen. Even zwart-wit: vrouwen bereiden zich doorgaans uitgebreid zorgvuldig voor, mannen beginnen gelijk en bestellen dan ook direct een dikke leasebak.’
Steeds meer dames
Na een paar weken kwam de eerste opdracht binnen, daarna volgden er meer. Binnen een jaar tijd had Hoogwoud & Van Haga een goed gevulde portefeuille en moest het eerste personeel worden aangenomen. Saskia: ‘Dat probeer je in eerste instantie zolang mogelijk uit te stellen, want het is toch een hele stap. Onze eerste medewerker was een dame en daarna volgden er meer. Dat was geen bewuste keuze hoor – hier geen genderselectie aan de poort! Het is gewoon zo gegroeid. De een na de ander meldde zich bij ons en op die manier word je ineens genoemd als ‘dat kantoor met al die dames’. Dan wordt het ineens een usp. De vrouwen die hier werken, zijn allemaal ambitieus, grotendeels HBO-geschoold en heel gedreven. Dat is erg belangrijk voor je organisatie.’
Mannelijke kandidaat
‘Of mannen hier wel durven te solliciteren? Jazeker. Maar sommigen willen dan ook gelijk directeur zijn en … dat gaat natuurlijk niet. Vrouwen stellen zich doorgaans bescheidener op; die bluffen niet gauw over iets wat ze niet of maar ten dele beheersen. Maar even voor de goede orde: mannelijke en vrouwelijke kandidaten zijn hier echt in gelijke mate welkom.’
Kracht kantoor
Saskia werd in 2014 uitgeroepen tot Flevolands Zakenvrouw van het Jaar (categorie MKB-ondernemers). Op de vraag wat de kracht van haar kantoor is, zegt zij resoluut: ‘ het verzorgen van onze klanten’. ‘Dat betekent: wij denken overal aan. Als je je btw nog moet aangeven, zitten wij je achter de broek voor het aanleveren van de stukken en het betalen van het aangiftebedrag. We schenken klanten aandacht bij huwelijken, scheidingen en geboorten vanuit een oprechte interesse. De meeste klanten willen heel graag ontzorgd worden. Dat levert dus reacties op als ‘Ik kan het helemaal loslaten, jullie denken overal aan!’. Of ‘Het is altijd zo gezellig bij jullie, we worden zo in de watten gelegd door al die vrouwen’.
Geen ‘knuffelkantoor’
‘Wij zijn empathisch, denken mee, zijn zeer service- en klantgericht, maar dat wil niet zeggen dat we hoofdzakelijk een soort van ‘knuffelkantoor’ zijn. Dan hadden we namelijk geen bestaansrecht. We leggen de lat hoog als het om kwaliteit gaat en we zijn gecertificeerd bij NOAB en het RB. Door onze hoge kwaliteitseisen ligt de prijs die wij vragen niet altijd laag. Je moet immers veel doen om die kwaliteit ook hoog te houden. We zijn daardoor niet het goedkoopste kantoor hier in de regio (Almere e.o.). Ben je daar wel naar op zoek, dan moet je niet bij ons zijn. Over het algemeen zijn we wel goedkoper dan accountantskantoren.’
Inrichting ICT
Binnen Hoogwoud & Van Haga wordt gewerkt met Twinfield, AccountView, Storecove, Basecone, en Nextens wordt ingezet voor de aangiftepraktijk. Op de vraag hoever de vrouwen met SBR zijn, meldt Saskia: ‘We waren als een van de eersten gecertificeerd in Almere. In 2012 gingen we SBR-rapportages voor de KvK in orde maken en konden we deponeren via SBR. Nu sturen we ook onze kredietrapportages in SBR eruit. Ik ben blij dat we dat allemaal al ingericht hebben.’
Saskia van Haga is directeur van administratie- en belastingadvieskantoor Hoogwoud & Van Haga in Almere.
Dit artikel verscheen eerder in AV 3 van oktober 2016. Meer weten of een abonnement? Klik hier.
Geef een reactie