De Europese Commissie heeft een reeks BTW-maatregelen bekendgemaakt, waarmee het BTW-klimaat voor e-commercebedrijven in de EU moet verbeteren. Starters en MKB’ers kunnen dankzij die maatregelen gemakkelijker online goederen en diensten aan- en verkopen.
Eénloketsysteem
De commissie voert een EU-breed portaal in voor online BTW-betalingen. Met dit éénloketsysteem moeten de BTW-nalevingskosten sterk dalen. Voor bedrijven in de EU zal dit een besparing opleveren van € 2,3 miljard per jaar.
Met de nieuwe regels zal de BTW bovendien betaald gaan worden in de lidstaat van de eindverbruiker, waardoor de belastinginkomsten eerlijker over de EU-lidstaten worden verdeeld. Volgens de commissie zullen deze voorstellen de lidstaten helpen om de € 5 miljard aan BTW, die volgens huidige schattingen elk jaar verloren gaat op online verkopen, te doen verminderen.
Ook mogen de lidstaten op e-publicaties zoals e-boeken en online kranten hetzelfde btw-tarief gaan toepassen als op hun gedrukte tegenhangers. Dat betekent dat in Nederland de BTW op e-publicaties van 21% naar 6% kan zakken.
Nieuwe BTW-aanpak
De voorgestelde maatregelen belichamen een nieuwe aanpak wat betreft BTW op e-commerce en geven invulling aan de toezeggingen die de Europese Commissie heeft gedaan in de strategie voor één digitale markt voor Europa en in het actieplan voor een gemeenschappelijke btw-ruimte in de EU. De voorstellen worden nu ter raadpleging aan het Europees Parlement en ter goedkeuring aan de Raad voorgelegd.
Europese Commissie: Europese commissie – BTW
Geef een reactie