De letters CRM staan voor Customer Relationship Management. Daarbij wordt vaak gedacht aan software. Maar het begint allemaal met het eerste contact met een prospect, een potentiële klant. Een ondernemer die op zoek is naar een goede accountant!
Belang van het delen van contactmomenten in de prospectfase
Diverse medewerkers binnen uw kantoor hebben contact met dezelfde prospect. Gegevens worden vastgelegd en uitgewisseld. Dit zijn in eerste instantie de n.a.w.-gegevens, maar ook alle specifieke wensen en vragen die bij de potentiële klant leven. In dit stadium is het heel belangrijk dat alle informatie die u ontvangt, wordt vastgelegd en beschikbaar is voor het hele kantoor. Zo is het contact van u en uw medewerkers met de prospect – de ondernemer die klant bij u wilt worden – altijd persoonlijk, relevant en actueel.
Concreet: u wilt inzicht in alle telefoongesprekken, bezoekverslagen, offertes en e-mails die in deze fase worden gemaakt.
Verder uitbouwen in de klantfase
Op het moment dat een prospect een klant wordt, gaan u en uw collega’s nog veel meer informatie over deze ondernemer vastleggen. Hoogstwaarschijnlijk zullen er verschillende contactpersonen zijn binnen deze organisatie. Alle contactpersonen en hun verschillende rollen moeten worden vastgelegd. Dat geldt ook voor alle documenten en notities die in het kader van deze klant worden gemaakt. Ten behoeve van deze klant worden immers vaak verschillende werkzaamheden door verschillende collega’s uitgevoerd.
Concreet: u wilt de voortgang van de werkzaamheden binnen uw kantoor bewaken.
Uw CRM op vele plekken in uw kantoor
In de praktijk komt het regelmatig voor dat een kantoor alle klantgegevens wel heeft, maar dat deze op verschillende plaatsen worden bewaard, zoals in telefoons, in Excel of in Outlook. U en uw collega’s hebben binnen uw kantoor ook weer een eigen lijst met klant/prospect-gegevens. Ook papieren- en digitale documenten worden op diverse plekken, bij verschillende collega’s bewaard.
Zo ook de todo-lijstjes van u en uw collega’s. Meestal bestaan deze uit meerdere lijstjes op verschillende systemen in Outlook, Excel of op papier. En wat gebeurt er met alle e-mails? Iedereen binnen het kantoor heeft een e-mailaccount en ontvangt informatie met betrekking tot de klant. Deze informatie wordt vaak opgeslagen in persoonlijke mappen van de medewerker.
Kortom, eigenlijk doet u al aan CRM! Alleen ligt uw klantinformatie geheel versnipperd over heel het kantoor. Hoe krijgt u deze informatie nu strak georganiseerd op één centrale plek? Zodat u en uw collega’s geheel op de hoogte kunnen zijn van alle activiteiten rondom een klant en iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie?.
Software biedt meerwaarde
Een CRM-pakket, software, biedt hier de oplossing! Een softwarehuis gespecialiseerd in CRM en in uw branche bieden meerwaarde.
CRM-software moet eenvoudig en uitnodigend functioneren. Pas dan kunnen u en al uw collega’s er graag en goed meewerken. Dit is de basisvoorwaarde voor goede CRM-software. Alleen dan gaat iedereen ermee aan de slag en is uw klantinformatie up-to-date.
Gespecialiseerde CRM-software voor de accountancybranche biedt ook meerwaarde dankzij mogelijke koppelingen met andere software. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om alle klantgegevens steeds weer opnieuw in ieder pakket dat binnen uw kantoor wordt gebruikt in te vullen of te wijzigen. Of het nu gaat om een BTW-aangifte, het samenstellen van de jaarrekening of het opstellen van bijvoorbeeld een pensioenadvies, u heeft in iedere toepassing automatisch beschikking over de juiste klantgegevens. Dit bespaart u veel tijden voorkomt vervelende fouten.
Robotisering en ‘Ken uw klant’
Door automatisering van vele processen binnen uw kantoor worden de basisdiensten van een accountantskantoor steeds minder onderscheidend. Persoonlijke aandacht daarentegen wordt steeds belangrijker. Een goede adviseur kijkt niet alleen naar cijfers, maar kent ook de ondernemer, het bedrijf, zijn familie en het hele verhaal erachter. Laat CRM-software u hierbij helpen.
Wilt u meer weten over hoe RADAR software uw CRM naar een hoger niveau kan tillen, zodat u zich kan onderscheiden van andere kantoren? Neem dan contact op met RADAR software.
Brigitte Buntinx is directeur-eigenaar van RADAR software.
Geef een reactie