De ‘big four’ in de accountancy zijn dit jaar alle vier gedaald in de lijst met de 500 bedrijven met de hoogste merkwaarde. Dat concludeert de NBA uit de publicatie van de jaarlijkse Global 500 van merkwaarderings- en strategiebureau Brand Finance. Dat meet ook de ‘merkkracht’. Daarop scoren de vier hoger.
Bovenaan de lijst staat na vijf jaar een ander bedrijf dan Apple. Google staat met een waarde van 109,5 miljard dollar (+24% vergeleken met vorig jaar) op nummer een. Apple werd volgens Brand ruim 25% minder waard, maar zou nog altijd 107,1 miljard opleveren. PwC is het hoogst genoteerde accountantskantoor op nummer 66 met een merkwaarde van 18,5 miljard dollar. Dat is 100 miljoen dollar minder dan in 2016, toen nog de 57e plaats werd bezet. Deloitte wist de merkwaarde te vergroten naar 16,8 (16,2) miljard dollar, maar dat levert geen hogere notering op: het bedrijf zakt van 69 naar 77. EY is de derde accountancyfirma in de top 100 met de 98e plek (vorig jaar 91). KPMG zakt naar 124 (107).
Verzekeraars en banken
De accountants doen het beter dan de verzekeraars: het Chinese Ping An staat van deze groep het hoogst met de 79e plaats en een merkwaarde van ruim 16 miljard dollar. De Chinezen voeren met ICPC ook de ranglijst van bankmerken aan. Overal bezet deze bank met een merkwaarde van bijna 48 miljard dollar de 10e plaats.
Merkkracht
In de Brand Strength index (BSI) doen de accountancyreuzen het een stuk beter: ze staan allemaal bij de eerste 60. PwC staat zelfs in de top 10 (8e). De BSI geeft aan hoe bedrijven scoren op bekendheid, reputatie, loyaliteit, marketinginvesteringen en duurzaamheid. Lego is volgens Brand het sterkste merk op dat gebied.
Geef een reactie