Zowel de food- als de non-foodsector realiseerde in januari een hogere omzet dan vorig jaar. Online werd er zelfs ruim 17% meer omgezet. Het CBS meldt dat de detailhandel in totaal in januari 5% meer heeft omgezet dan in dezelfde maand in 2016.
De omzet van de winkels in non-food lag in januari 5% hoger dan een jaar eerder. In de non-foodsector was dit 3,9% hoger.
Non-food
De omzet van kledingwinkels, doe-het-zelfzaken, winkels in keukens en vloeren en winkels in meubels en huishoudartikelen groeide. Ook de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in recreatie-artikelen hebben meer omgezet dan een jaar eerder. In december boekten deze winkels nog een omzetverlies. Verder groeide voor het eerst sinds juli 2015 de omzet van fysieke winkels in consumentenelektronica. In vergelijking met een jaar eerder was de groei in januari bijna 1%.
De winkels in schoenen en lederwaren hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Ook in de twee voorgaande maanden kampten deze winkels met een omzetkrimp.
Kledingwinkels hebben vanaf oktober 2016 elke maand een omzetstijging gerealiseerd van achtereenvolgens bijna 16%, ruim 9% en bijna 5%. In januari 2017 was de omzetgroei bijna 8%. Dat is de hoogste omzetgroei in januari sinds 2006.
Foodsector
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in januari een omzetstijging van 2,5%. De verkopen waren 1% hoger. De omzet van de supermarkten groeide met 2,6%, die van de speciaalzaken met 1,7%.
Online omzet groeit sterk
De online omzet groeide sterk. In januari lag dit 17,2% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (met online verkoop als hoofdactiviteit) zetten 14,4% meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20,8%.
Geef een reactie