Recent een mooi filmpje gezien. Zelden zo’n duidelijk voorbeeld voor ogen gekregen waarom automatisering rondom de accountant helemaal niet bedreigend is maar juist versterkend. Voordat u verder leest: het gaat om bijgaand filmpje:
‘Huh? Ik zie geen accountant, ik zie geen klant: ik zie alleen een barkeeper en een robotarm die het ook nog eens jammerlijk aflegt in de onderlinge strijd wie het snelste een cocktail kan mixen’, hoor ik u denken. Ik leg het u uit want bij mij viel ook niet direct de spreekwoordelijke Euro toen ik het filmpje zag. Maar stelt u zich voor: die barkeeper dat is de accountant en het drankje is de jaarrekening. Dat drankje is natuurlijk voor de klant. In diezelfde beeldspraak is die robotarm vanzelfsprekend de geautomatiseerde administratie die de barkeeper overbodig maakt. ‘Pff, gelukkig maar dat de robotarm het niet gewonnen heeft. Zie je wel: wij zijn hard nodig als accountant, hoor ik u nu denken.’ Wishfull thinking wat mij betreft: die robotarm zal steeds sneller en steeds beter worden en uiteindelijk feilloos en sneller de cocktail kunnen mixen, die wedstrijd gaan we echt wel verliezen.
Daar gaat het mij uiteindelijk helemaal niet om. Het cruciale wat ik hierin herken is: waarom komt een klant eigenlijk bij een bar? Er zijn heel veel redenen waarom een klant in een bar komt. In mijn studententijd heb ik regelmatig achter de bar gestaan en daar kunnen observeren waarom klanten binnenkwamen: de ene gehaast en puur vanwege de dorst, maar dat was de uitzondering. De meesten kwamen om mensen te ontmoeten, verhalen aan te horen, zien en gezien te worden. Ook waren er klanten van wie ik het hele levensverhaal aan mocht horen als barkeeper en die ook vroegen: wat zou jij doen? Snapt u het al? Dat drankje vormt dus meestal slechts de basis voor de klant. En dat is precies waar ik de accountant herken als barman en het drankje als jaarrekening: het gaat vaak niet om die jaarrekening: het gaat om alles er omheen: wij zijn de barmannen- en vrouwen die het drankje vakkundig en snel kunnen maken en vervolgens de klant verder kunnen helpen door te luisteren en te adviseren. En: daar kan geen robotarm (lees automatisering) tegenop: sterker nog: laat die robotarm het drankje maar maken, dan hebben de barkeerpers veel meer tijd voor die andere zaken die veel belangrijker zijn. Kortom: proost!
Coen Bongers is Hoofd Accountancy opleiding Hogeschool Windesheim
Beste Coen ik kom graag eens bij jee aan de bar hangen voor een goed gesprek. Ook ik denk dat er altijd ruimte blijft voor de mens, juist op zaken waar het gaat om zaken waar wij mensen uniek in zijn. Je ziet ook dat uit de laatste onderzoeken blijkt dat niet hele beroepen zullen verdwijnen maar dat bij ieder beroep bepaalde taken door robots overgenomen zullen worden