KPMG is het sterkste merk van Nederland, concludeert het Britse bureau Brand Finance, dat jaarlijks de waarde van merken met elkaar vergelijkt.
Het accountancybedrijf is net als vorig jaar het op één na waardevolste merk van Nederland. Wel is de merkwaarde volgens Brand Finance gedaald van € 9.835 mln naar € 9.767 mln. Shell blijft met afstand nummer 1 met een merkwaarde van bijna € 33 mld.
De merkwaarde van KPMG schommelt sinds 2010 rond de € 10 mld. In die periode moest het de tweede plaats alleen in 2014 (Philips) en 2015 (ING) afstaan. De merkkracht berekent Brand Finance door de prestaties af te zetten tegen die van concurrenten. KPMG behaalt op ‘kracht’ een score van 84,5, DSM is tweede met 82,9. Wereldwijd scoort KPMG de 124e plaats in de lijst met waardevolle merken. In de categorie ‘commercial services’ moet het PwC (1e), Deloitte (2e) en EY (3e) voor zich dulden.
Geef een antwoord