Een accountant moet op zijn minst correct en tijdig reageren als hem door of namens een cliënt vragen worden gesteld, mede gelet op de belangen van zijn cliënt. Dat geldt ook als de relatie met de cliënt op dat moment al is beëindigd, zo oordeelt de Accountantskamer in een recente uitspraak. Een accountant die pas maanden later op vragen heeft gereageerd, heeft dan ook een waarschuwing gekregen.
Drie huisartsen, verenigd in een huisartsenmaatschap, hebben tegen een AA een klacht ingediend bij de Accountantskamer. Zij hebben privé gezamenlijk een pand gekocht om daar een medisch centrum in te vestigen. Het pand wordt grotendeels verhuurd via een apart samenwerkingsverband. De AA verzorgde de jaarcijfers van de maatschap en de aangiften inkomstenbelasting van de huisartsen en hun partners.
Geen vertrouwen
De huisartsen vragen de AA hoe om te gaan met de huurinkomsten van het samenwerkingsverband. Er worden in juli en oktober 2014 vragen gesteld. Pas in november geeft de AA uitleg: “De vragen zijn niet beantwoord doordat je mij in het telefoongesprek te verstaan hebt gegeven geen vertrouwen meer in mij/ons te hebben. Dit werd bevestigd door de weigering onze nota te betalen.”
Correct en tijdig reageren
Bij de Accountantskamer worden een aantal klachten neergelegd, onder meer dat de AA heeft verzuimd de kosten van het gebruik van het pand in mindering te brengen op de IB-aangiften en dat de AA niet adequaat heeft gereageerd. De klachten worden niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard, behalve de klacht over de late reactie: “Van een accountant
mag verlangd worden dat hij op zijn minst correct en tijdig reageert, als hem door of namens een cliënt vragen worden gesteld, mede gelet op de belangen van zijn cliënt. Dit geldt ook, indien de relatie met de cliënt op dat moment al is beëindigd, hetgeen in dit geval overigens wordt betwist. Door pas per e-mail van 19 november 2014 uitsluitsel te geven over de reden voor het achterwege blijven van beantwoording van de gestelde vragen, ook al was betrokkene in de veronderstelling dat hij niet meer de accountant van klagers was, heeft betrokkene in strijd met het fundamentele beginsel van vakbekwaamheid en zorgvuldigheid gehandeld.”
De Accountantskamer legt de maatregel van waarschuwing op.
Geef een reactie