De inkomsten van reclame op de Nederlandse tv dalen snel dit jaar, maar PwC verwacht dat dat van tijdelijke aard is. Het accountants- en advieskantoor spreekt van een wake-upcall voor de tv-sector, zo meldt FD. Anders dan bij de gedrukte media zou dit voor tv echter op den duur weer herstellen.
In zijn jaarlijkse vooruitblik voor de mediasector stelt PwC vast dat de inkomsten van tv-reclame dit jaar met maximaal €70 mln zullen dalen tot circa €920 mln. Het is voor het eerst dat de tv-sector te maken krijgt met een daling van de reclamebestedingen. ‘Er staat €1 mrd op het spel, alleen al in Nederland’, aldus Ennèl van Eeden van PwC.
Kijkgedrag
Televisie volgens een vaste programmering trekt minder adverteerders wegens het veranderende kijkgedrag. Volgens Van Eeden liggen er kansen voor de traditionele omroeporganisaties, zoals SBS, RTL en de publieke omroepen, om hierop in te spelen. Door de voortschrijdende kabeltechnologie kunnen kijkers straks gepersonaliseerde reclame te zien krijgen en daarvoor zouden hogere tarieven gelden voor de adverteerder.
Volgens PwC is het maar de vraag of het totale bedrag voor tv-reclame volledig beschikbaar blijft voor de huidige omroeporganisaties. Het zogeheten ‘nieuwe tv-kijken’ heeft de resultaten van omroepbedrijven onder druk gezet.
Geef een reactie