Kunstmatige intelligentie krijgt een steeds prominentere plek in het leven van mensen. Die conclusie trekt PwC uit haar jaarlijkse onderzoek over consumentengedrag, Global Consumer Insights. Aan het onderzoek deden wereldwijd 22.000 respondenten mee.
Wereldwijd zegt een derde van de consumenten van plan te zijn huishoudelijke apparaten te kopen die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie (AI). Vooral consumenten uit opkomende economieën tonen een grotere interesse in het kopen van door AI gestuurde apparaten. Braziliaanse en Chinese consumenten (59 en 52 procent) willen vaker dergelijke apparaten kopen in vergelijking met Amerikanen en Britten (25 en 24 procent).
Voorkeuren verschuiven snel
Vooral mannen tussen 18 en 34 jaar kopen apparaten die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie. ‘Deze groep maakt zich minder zorgen om risico’s ten aanzien van hun privacy of online veiligheid. Dit zijn de early adaptors. Kunstmatige intelligentie verandert de consumentenmarkt in twee tot drie jaar. De voorkeuren van consumenten verschuiven ontzettend snel. Zodra ze iets willen, bestellen ze het meteen, het liefst met levering op dezelfde dag nog’, licht Shana Laurie de Hernandez van PwC toe.
E-commerce blijft consumentenmarkt domineren
Verder blijft e-commerce de consumentenmarkt domineren. Bijna zestig procent van de consumenten geeft aan online te winkelen. En 38 procent daarvan geeft te kennen open staan voor drones als bezorgmethode. Toch groeide het percentage consumenten dat op wekelijkse basis fysieke winkels bezoekt voor het vierde jaar op rij. ‘Traditionele winkeliers kunnen veel meer beleving in hun winkels aanbieden dan online winkels. Ervaren personeel kan klanten ook meer op maat bedienen’, zegt Hernandez.
Geef een reactie