Het EU-Hof van Justitie heeft de prejudiciële vragen beantwoord die een Italiaanse rechter had voorgelegd over de indeling van een lijkwagen op diesel.
Dit naar aanleiding van een procedure van Pilato SpA die voor haar lijkwagen van het Italiaanse Douaneagentschap een bindende tariefinlichting bepleitte voor een indeling onder ‘automobielen voor goederenvervoer’ (GN-post NC 8704 90 00), terwijl de Douane een BTI afgaf voor een indeling onder ‘automobielen en andere motorvoertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer’ (GN-post NC 8703 32 90).
Geen handelsverkeer
Het EU-Hof van Justitie stelde vast dat de lijkwagen speciaal was ontworpen en uitgerust voor het vervoer van doodskisten die stoffelijke overschotten bevatten. Een menselijk lichaam mocht, zelfs niet als het levenloos was, niet worden gelijkgesteld aan een goed dat als zodanig het voorwerp kon zijn van handelsverkeer. Lijkwagens hadden daarom als voornaamste bestemming het vervoer van personen. Het EU-Hof was het met de Italiaanse Douane eens dat de lijkwagens moesten worden ingedeeld onder GN-post 8703.
Bron: Fiscaal Up To Date
Geef een reactie