KroeseWevers is met zeven vestigingen actief in Noordoost-Nederland. Het kantoor richt zich met een breed dienstenpakket op kleine, middelgrote en grote MKB-bedrijven die regionaal, nationaal en/of internationaal actief zijn. Retail, supermarkten, industriële bedrijven, dienstverleners, de klanten van het kantoor zijn divers. Schaalgrootte en actief zijn in diverse branches zijn een voordeel. Innovatieve ICT-oplossingen kunnen hierdoor eenvoudig verder uitgerold worden. In gesprek met Ivo Klein Holkenburg en Erwin Groenhof. Dit kantoor is een van de genomineerden voor de Exact Cloud Award.
Ivo Klein Holkenborg, Relatiebeheerder bij KroeseWevers stelt dat bij de grotere MKB-ondernemingen, met een eigen administrateur of een controller, de ondersteuning zich vooral richt op het verder optimaliseren van geautomatiseerde processen en met name het inrichten van slimme managementrapportages. ‘Maatwerk, daar is binnen het grotere MKB behoefte aan.’
Voor franchiseketens en supermarkten komt het aan op ‘bulkverwerking’ en dat vraagt om standaardisatie. Administraties moeten snel, efficiënt en eenduidig verwerkt worden, zodat niet alleen de standaarddiensten (jaarrekening, fiscale aangiften, e.d.) eenvoudig afgewerkt kunnen worden, maar ook de functionele en actuele managementinformatie snel kan worden geleverd.
Om klanten te informeren over ontwikkelingen en mogelijkheden van ICT-oplossingen organiseert het kantoor expertbijeenkomsten. Specialisten van KroeseWevers gaan tijdens deze bijeenkomsten met ondernemers in gesprek. Onder andere over oplossingen die bij kunnen dragen aan het verkrijgen van beter inzicht in hun bedrijfsvoering en hoe zij hun administratieve processen zo optimaal mogelijk in kunnen richten.
Combineer standaardisatie en maatwerk
‘Daar waar je bij ketens mikt op standaardisatie en dat goed organiseert, zijn de vragen van MKB-ondernemers uit meer generieke branches vaak klantspecifiek. Denk daarbij aan koppelingen tussen de accounting software en branchespecifieke systemen. Of aan CRM- en ERP-toepassingen voor bijvoorbeeld industriële ondernemingen of gespecialiseerde dienstverleners. Dat vraagt om extra expertise bij de inrichting van de software. Aan de bovenkant van het MKB is dat vaak maatwerk, we zien dat we daar digitaliseringsslagen kunnen maken.’ Zo stelt Erwin Groenhof, eveneens Relatiebeheerder bij KroeseWevers, maar met een bovengemiddelde affiniteit met ICT. ‘Voor dergelijke situaties hebben we checklists ontwikkeld, waarin we inventariseren welke systemen er worden gebruikt en hoe we deze aan elkaar kunnen koppelen. We kijken samen met de klant naar de verbeterpunten en de KPI’s van de onderneming. Op basis daarvan richten we de administratie en de rapportages in. Periodieke analyses van de rapportages leiden doorgaans tot een efficiëntere bedrijfsvoering en verbeterde prestaties. Digitalisering verandert de taken van een boekhouder. Niet meer het verwerken van facturen behoort tot de kerntaken, maar het analyseren en controleren van financiële rapportages.’
Voor groot en klein geschikt
Erwin: ‘Bij ketens is de intrinsieke motivatie om te standaardiseren van nature aanwezig. Robotic accounting of ‘no hands accounting’ is juist daar een prima concept om uit te rollen en ervaring mee op te doen. Deze ervaring gebruiken we ook in de dienstverlening aan kleinere MKB-ondernemers. Onze ervaring met moderne, innovatieve ICT-oplossingen maken het voor KroeseWevers mogelijk om ook voor kleine ondernemers de boekhouding tegen lage kosten te voeren.’ ZZP’ers en kleinere MKB-bedrijven vallen hierdoor niet buiten onze scope. Ook daar bieden we snel in te richten en beproefde oplossingen waardoor we in staat zijn om op het gebied van boekhoudingen de concurrentie met administratiekantoren aan te gaan.’
Toekomstperspectief
Ivo: ‘Ontwikkelingen in de richting van ‘no hands accounting’ zijn voor het kantoor niet meer weg te denken. UBL, Peppol en dergelijke zijn voor ons vanzelfsprekend. We bouwen nu aan datawarehousing, waarmee een totaalinzicht creëren van ontwikkelingen bij onze cliënten. Intern wordt dit al toegepast binnen onze eigen bedrijfsvoering, maar we willen dit ook verder toepassen voor onze klanten met behulp van de software van Exact (Exact online). Voor onze grote retailklanten doen we dat al. Dergelijke concepten willen we verbreden en verdiepen, niet alleen voor de controle- maar ook voor de samenstelpraktijk. Ondernemers moeten realtime via onze systemen kunnen zien hoe ze ervoor staan. Geen tijdrovende en foutgevoelige overzichten in Excel, maar eenvoudig te genereren en makkelijk te controleren rapportages: openstaande posten, saldo-overzichten, deelresultaten. Realtime stuurinformatie op je laptop, tablet of smartphone.’
Meer weten: Kom naar de AV-dag op 25 september en volg de sessie Zes kenmerken van innovatieve kantoren.
Meer weten over Exact? Meer over Exact Online voor Accountancy. Bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy
Geef een reactie