De rol van de accountant is – zeker bij kleinere familiebedrijven – aan het verschuiven van controle naar die van mentor en adviseur voor de dga. Hogeschool Windesheim onderzoekt deze ontwikkeling, meldt de Zwolse onderwijsinstelling. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de accountant bij veel mkb-familiebedrijven de meest belangrijke adviseur is en dat een betrokken accountant een positieve impact heeft op het succes van een bedrijf, licht Windesheim toe.
Accountant als strategisch business partner
‘De laatste jaren zien we de rol van de mkb-accountant meer en meer verschuiven’, zegt Windesheimonderzoekster Elina Bos. ‘Naast de traditionele zaken als de belastingaangiften en het controleren en/of opstellen van jaarrekeningen hebben accountants steeds vaker een veel omvattender rol als strategisch business partner: een mentor, iemand die ondersteunt en adviseert, een “one-stop-shop” voor alle financiële en strategische vraagstukken van de klant. In deze rol denken accountants nadrukkelijk mee in de ontwikkeling en implementatie van de strategische visie van de klant.’ De verschuivende rol van de mkb-accountant vraagt om innovatie en verandering van de communicatie, stelt Bos.
Onderzoek
Onderzoekster Elina Bos doet de komende jaren promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van Windesheim naar de manier van communiceren tussen de accountant en klant. Op dit moment ontbreekt de wetenschappelijke kennis over het communicatieproces en de effectiviteit van de communicatie tussen de accountant en de klant in het mkb-familiebedrijf. Ook is dit nog niet in relatie gebracht met de rol die de accountant in die onderneming speelt, licht Windesheim toe.
Bron: Windesheim
Geef een reactie