De reputatie van de accountant is niet slecht, maar voor verbetering vatbaar. Dat komt naar voren uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de NBA naar de reputatie van de accountant onder het Nederlandse publiek, het bedrijfsleven en de accountants zelf. In september start de NBA daarom als onderdeel van de Vernieuwingsagenda een campagne om te bouwen aan een sterk merk: ‘Nederland rekent op zijn accountants’. Het onderzoek is bedoeld als nulmeting voor de campagne. De belangrijkste conclusies:
• De reputatie van de accountant is niet slecht, maar voor verbetering vatbaar
Het grootste deel van het Nederlandse publiek en bedrijfsleven heeft een neutraal, en een deel (13% en 10%) zelfs een negatief beeld van de accountant. De mate van vertrouwen in de sector is redelijk, maar ook hier is men terughoudend. Het beeld van de accountant hoeft niet rechtgezet te worden, er is wel ruimte om het beeld met de campagne positief te laden. Ook onder accountants, hoewel hun beeld van de beroepsgroep overwegend positief is.
• Het beeld van de accountant is onvolledig
Met name onder het Nederlandse publiek is het beeld van de accountant voor een groot deel oningevuld, zowel wat de mens als het beroep accountant betreft. Voor alle stakeholders (ook voor de accountants zelf) geldt dat er een eenzijdig beeld van de accountant overheerst: de cijfermatige professional, die gedegen en systeemgericht de cijfers controleert. De maatschappelijke rol van de accountant, zijn toegevoegde waarde als gesprekspartner en de benodigde feeling voor mens en organisatie blijven grotendeels onzichtbaar. Bovendien heerst de indruk dat de sector niet innovatief is.
• Doet de accountant de juiste dingen?
Er heerst veel twijfel en onwetendheid of de accountant het maatschappelijke belang altijd prioriteert en daarmee zijn maatschappelijke rol voldoende pakt, zelfs onder de accountants. In die zin zijn de accountants geen ambassadeur voor hun eigen beroep, terwijl zij de maatschappelijke rol zouden moeten uitdragen en leven.
• Accountant, geen aantrekkelijk beroep
Met name onder het Nederlandse publiek heerst de opvatting dat het beroep accountant onaantrekkelijk is. Maar ook de accountants zelf zijn geen ambassadeurs van hun eigen beroep.
Bron: NBA/Motivaction
Geef een reactie