• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Accountantskantoor aangeklaagd na afzeggen personeelsfeest wegens corona

Accountantskantoor aangeklaagd na afzeggen personeelsfeest wegens corona

Accountancy, Nieuws

11 februari 2022 door Accountancy Vanmorgen

Een accountantskantoor met ongeveer 250 werknemers zegde in 2020 een bedrijfsfeest af vanwege de uitbraak van het coronavirus, maar kreeg het daarover aan de stok met de organisator van het evenement. Bij de rechtbank Rotterdam claimde de evenementenorganisator onlangs een annuleringsvergoeding en anders een schadevergoeding van het accountantskantoor, maar de rechter wijst beide vorderingen af.

Het personeelsfeest van het accountantskantoor zou op 3 juli 2020 plaatsvinden op een grote evenementenlocatie en door de evenementenorganisator worden opgezet, kwamen beide partijen overeen. De evenementenorganisator mailde eind 2019 de opdrachtbevestiging, maar verwees daarin niet naar de toepasselijkheid van algemene voorwaarden. De opdrachtbevestiging werd in februari 2020 getekend.

Na de uitbraak van het coronavirus werd al snel duidelijk dat het personeelsfeest niet door kon gaan. De evenementenorganisator verwees naar de algemene voorwaarden die het bedrijf zou hanteren en claimde op basis daarvan dat het accountantskantoor het volledige bedrag moest voldoen, bijna €42.000,-. Uit coulance zou daarnaast 75% korting worden geboden op een nieuwe reservering het jaar daarna.

Het accountantskantoor kon zich daar niet in vinden en wees de evenementenorganisator er op dat het onduidelijk was naar welke annuleringsvoorwaarden werd verwezen, aangezien die niet op de overeenkomst van toepassing waren verklaard. Het kantoor voelde zich dan ook niet gebonden aan die voorwaarden en stelde dat op basis van de reguliere wet- en regelgeving de overeenkomst zou mogen worden ontbonden, aangezien de evenementenorganisator niet kon leveren.

Rechtszaak

De evenementenorganisator spande een rechtszaak aan over de kwestie en claimde bij de rechtbank een annuleringsvergoeding van € 41.897,00 van het accountantskantoor, hetzelfde bedrag als de opdrachtsom. Het accountantskantoor op haar beurt vorderde ontbinding van de overeenkomst.

Algemene voorwaarden

De evenementenorganisator voerde aan dat in de offertes was verwezen naar de toepasselijkheid van de voorwaarden, maar dat die verwijzing in de opdrachtbevestiging abusievelijk was weggevallen. Ook waren de algemene voorwaarden te downloaden. Voor het accountantskantoor moest duidelijk zijn geweest dat de organisator haar algemene voorwaarden op de overeenkomst van toepassing wenste te verklaren. Daarom zouden de algemene voorwaarden, waarin het annuleringsbeding is opgenomen, wel degelijk op de overeenkomst van toepassing zijn.

Offertes en opdrachtbevestiging

De rechtbank stelt het accountantskantoor volledig in het gelijk. Anders dan de evenementenorganisator beweert is de overeenkomst niet tot stand gekomen met de offertes, maar via de getekende opdrachtbevestiging van 10 februari 2020. Daarin wordt niet verwezen naar de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de organisator, waardoor de daarin opgenomen annuleringsregeling geen deel uitmaakt van de overeenkomst tussen partijen.

Ook geen recht op schadevergoeding

Ook de vordering tot schadevergoeding wegens tekortschieten van de opdrachtgever wordt afgewezen. Dat er op 29 april 2020 en 9 mei 2020 nog geen overheidsmaatregelen waren afgekondigd die zich uitstrekten over de periode tot en met 3 juli 2020 – en er op die specifieke data nog geen officiële afkondiging en absolute zekerheid was of het evenement op 3 juli 2020 doorgang kon vinden of niet – maakt discussie mogelijk over de vraag of er op die data sprake was van ‘tijdelijke of blijvende onmogelijkheid tot nakoming’, maar laat onverlet dat voldoende duidelijk was dat het evenement, in de vorm zoals overeengekomen, niet plaats zou kunnen vinden op 3 juli 2020. Het was destijds de beginfase van de coronacrisis, waarin de besmettingen wereldwijd een hoge vlucht namen, vaccins buiten bereik waren (en ook niet op korte termijn verwacht konden worden) en waarin afstand houden en mondkapjes dragen veruit de belangrijkste maatregelen waren om de verspreiding van het virus in te dammen. Thuiswerken was het uitgangspunt, significante versoepelingen van eerdere maatregelen waren nog niet gebeurd. Wie toen serieus ervan uitging dat er op 3 juli 2020 een binnenevenement zou kunnen plaatsvinden in de vorm die partijen voor ogen stond, had weinig realiteitszin.

Nog los van het feit dat er op 29 april 2020 al een behoorlijke indicatie was dat het bedrijfsfeest niet kon doorgaan in de beoogde vorm en de organisator mogelijk vanwege dreigende overheidsmaatregelen niet kon presteren, staat bovendien vast dat er één persconferentie later wél kon worden ontbonden.

Mede in aanmerking genomen dat er inmiddels verschillende persconferenties waren geweest, waarbij steeds ten aanzien van besloten evenementen vergaande beperkingen waren opgelegd – waarbij aanvankelijk besloten evenementen waren beperkt tot 100 personen en daarna zelfs geheel waren verboden -, mocht het accountantskantoor ervan uitgaan dat nakoming zonder tekortkoming onmogelijk zou zijn. In dat geval treden de gevolgen van niet-nakoming reeds vóór opeisbaarheid in (artikel 6:80 BW) en daarom mocht het accountantskantoor de overeenkomst bij die stand van zaken ontbinden. Van een ongerechtvaardigde ontbinding die tot schadeplichtigheid leidt, is dan ook geen sprake.

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: algemene voorwaarden, Coronavirus

Tags: algemene voorwaarden, Coronavirus

Gerelateerde artikelen

25 augustus 2023

Exoneratiebepaling onredelijk bezwarend, Joanknecht moet forse schadevergoeding betalen

22 februari 2023

Beroep op retentierecht door accountantskantoor terecht

11 november 2022

Joanknecht tekortgeschoten bij fiscaal advies, algemene voorwaarden nog twistpunt

26 oktober 2022

Wwft: ING mocht bankrelatie Viruswaarheid opzeggen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen

Partnercarrousel

Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Financieringsuitdaging als accountant? Er is soms meer mogelijk dan je denkt
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Best of Breed vs. Best of Suite: welke wint de strijd in jouw accountantskantoor?
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 7.8k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.2k weergaven
  • Berisping voor voormalig Accon-topman Delger 4.2k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.7k weergaven
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen 3.2k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Accountant
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Externe Accountant
Coney Minds
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Controleleider
Moore MTH
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Account AA (teamleider)
Flantüa
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Boekhouder
Gelders Genootschap
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Belastingadviseur
Flynth
Assistent accountant duaal
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen