• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte

Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte

Accountancy

4 augustus 2022 door Visma | PinkWeb

Juist in tijden van personeelskrapte is een klantenportaal een must. Met een portaal verloopt de communicatie efficiënter met zowel de klant als tussen collega’s onderling. De communicatie, goedkeuringsprocessen en het documentenbeheer gestroomlijnd via één online omgeving. Door te werken met een klantenportaal zijn werknemers minder of zelfs geen tijd kwijt aan onnodige administratieve handelingen. Dat maakt het werk leuker en levert kantoren veel tijdswinst op. In dit blog geven we je tien redenen waarom het klantenportaal tot slimme samenwerking leidt en werkgevers hierdoor een goed imago bezorgt.

1. Nooit meer tijdrovende administratieve klussen

Veel kantoren laten documenten zoals de jaarrekening of fiscale aangiften handmatig ondertekenen. Ze versturen stukken misschien als pdf per mail of zelfs WhatsApp, maar dat betekent onnodige administratieve rompslomp en onveilige communicatie. Zo moet een jaarrekening worden afgedrukt en worden gesorteerd voordat het – soms door verschillende collega’s of vennoten – kan worden ondertekend. Een medewerker zal de jaarrekening vervolgens inscannen en tenslotte digitaal aan de klant versturen. Niet zelden doorloopt de klant hetzelfde proces: afdrukken, sorteren, ondertekenen, inscannen. Met een klantenportaal hoeft dat niet. Stukken worden via het portaal gedeeld, de klant kan veilig en rechtsgeldig digitaal ondertekenen. Dat bespaart tijd – per klant kan het papierwerk zomaar 15 tot 20 minuten kosten. Deze tijd kunnen medewerkers besteden aan leukere en uitdagende taken.

2. Handmatig inkloppen van gegevens is passé

Ook andere administratieve werkzaamheden zoals het handmatig invoeren van een aangifte is niet meer nodig. Dankzij automatische koppelingen met verschillende bronpakketten, rollen de aangiftes zo het portaal in. Omdat een goed portaal met alle relevante werkprogramma’s integreert, komt deze data automatisch bij uitvragende partijen zoals Kamer van Koophandel, banken en de Belastingdienst. Dat voorkomt fouten en zorgt voor rust en overzicht. Door handmatige handelingen te beperken is er meer tijd voor uitdagende werkzaamheden. Het werk van accountants wordt zo een stuk leuker.

3. Altijd overzicht op de status van dossiers

Is de BTW-aangifte voor ondernemer X al verstuurd? Is de jaarrekening van ondernemer Y al ondertekend en geretourneerd? Vaak werken verschillende collega’s aan verschillende klantendossiers. Het kantoor heeft daardoor niet altijd zicht op de actuele status van de klantendossiers. Met een klantenportaal staan alle documenten bij elkaar. Zo weet elke medewerker die bij het betreffende klantendossier betrokken is, wat de status is.

4. Nooit meer zoeken naar documenten – alles op één plek

Stel dat een ondernemer zijn aangifte ondertekent en dit vervolgens mailt naar een collega. Of stel dat de klant een ontbrekend document aanlevert bij een collega. Door verschillende lijntjes met de klant zijn er vaak stukken zoek. Medewerkers zijn zo’n 15 procent van de tijd bezig met zoeken naar informatie, die vaak al gewoon in huis is. Dat geeft te denken. Met een klantenportaal staan alle stukken bij elkaar. Hier profiteert de klant ook van: als hij belt voor de jaarrekening omdat hij die nodig heeft voor de bank, kan hij dit document zelf vinden in het portaal. Voorheen was een medewerker daar wel even zoet mee.

5. Overzichtelijke communicatie

Niet alleen alle documenten staan in een portaal overzichtelijk op één plek, je vindt er ook alle communicatie. Zo weten collega’s van elkaar wat er speelt en heeft gespeeld binnen een dossier. Wanneer alle communicatie via een klantenportaal verloopt, geeft dat meer overzicht dan wanneer medewerkers elk een eigen lijntje hebben met een klant. En anderen weten altijd welk contact er met een klant is geweest, ook als een collega bijvoorbeeld ziek is.

6. Nooit meer klanten najagen vanwege missende informatie

Het komt vaak voor dat er voor de jaarrekening nog gegevens missen. Reed de ondernemer ook privé in zijn auto of zijn er nieuwe medewerkers in dienst getreden? Normaliter zou een collega van het kantoor een belletje plegen met de klant, die natuurlijk met heel andere zaken bezig is. Met een portaal zet je de vraag uit bij de ondernemer. Hij of zij krijgt een bericht dat er iets van hem of haar wordt verwacht. Zodra de klant heeft geantwoord of stukken heeft aangeleverd, ontvangt de accountant hier een signaal van.

7. Eén digitale ingang voor klantgegevens

Klanten leveren hun stukken en informatie vaak op verschillende manieren aan. Telefonisch, per mail, per app, in een map of – jawel, het gebeurt nog – in een schoenendoos. Het kantoor moet al deze gegevens verzamelen en vervolgens verwerken in de systemen. Dat kost medewerkers enorm veel tijd en leidt bovendien vaak tot frustratie. Met een klantenportaal komt de benodigde data geautomatiseerd en via één ingang binnen. Dat werkt een stuk efficiënter en is minder foutgevoelig.

8. Efficiëntere samenwerking tussen collega’s

Ook op kantoor zorgt het automatiseren van werkprocessen voor een efficiencyslag. Eerder hielden veel medewerkers er misschien een eigen manier van communiceren met de klant op na, maar nu zullen collega’s op dezelfde manier moeten samenwerken. Die standaardisatie verbetert de workflow en verbetert de kwaliteit van dienstverlening. Een klantenportaal zorgt voor een efficiëntere samenwerking tussen collega’s.

9. Van een administratieve naar een adviserende rol

Als de administratieve processen zijn geautoriseerd en gedigitaliseerd, zijn medewerkers minder tijd kwijt aan overbodig papierwerk. Op deze manier heeft de klant altijd toegang tot actuele cijfers. Informatie is toegankelijk zonder dat zij de accountant hoeven te raadplegen. Er blijft zo meer tijd over voor uitdagende adviesklussen. Accountants hebben tegenwoordig meer behoefte aan dergelijke adviesklussen. Dat maakt het werk leuker. Door accountants deze mogelijkheid te bieden bind je ze sneller aan jouw accountantskantoor.

10. Veilig uitwisselen van documenten en data

Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gelden er strengere regels voor het uitwisselen van informatie. Wanneer klanten hun administratie in een schoenendoos aanleveren, loop je als accountantskantoor risico. Stel dat de doos met inhoud wordt gestolen’? Je kunt dan als kantoor aansprakelijk worden gesteld. Ook het mailen van documenten is riskant; hackers zijn actiever dan ooit. Met een klantenportaal ben je als kantoor verzekerd van een veilige informatieoverdracht en voldoe je aan de AVG. Medewerkers hoeven niet na te denken of ze wel zorgvuldig genoeg omgaan met klantgegevens. Zeker in tijden van hoge werkdruk, willen accountants hier niet mee bezig zijn. Een klantenportaal scheelt kopzorgen.

Checklist: waar moet een goed klantenportaal aan voldoen?

Dat je als accountantskantoor veel voordelen ervaart bij het gebruik van een klantenportaal is duidelijk. Maar waar moet een klantenportaal aan voldoen? Het is belangrijk om te kiezen voor functionaliteiten die passen bij jouw organisatie en bij de klanten. Een portaal kan het werk op allerlei manieren makkelijker maken en vaak is er veel mogelijk. Maar wat moet een klantenportaal sowieso altijd kunnen? Bekijk de checklist.

 

Categorie: Accountancy

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Tuchtrecht & accountants: de 10 opmerkelijkste zaken van dit jaar tot nu toe
  • Hersteloperatie box 3 biedt vooral grootste vermogens potentieel voordeel

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscalist
Extendum
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Supervisor Assurance
CROP
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Controleleider in Terneuzen
DRV
Partner & Externe Accountant
Coney
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Financial Controller
ENTRPNR
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Supervisor Compilation
CROP
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Accountant
Schuiteman
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
Staff Compilation
CROP
Supervisor Compilation
CROP
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider  
Scab
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
(Senior) marketeer
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Manager Assurance
CROP
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent accountant
Rikst
Relatiebeheerder
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Tax Manager
Crop
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Senior IT-Audit Professional
CROP
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Klantmanager
Finance Plus
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen