• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Werkplezier en productiviteit verhogen? Geef eens vaker een compliment

Werkplezier en productiviteit verhogen? Geef eens vaker een compliment

Accountancy

22 juni 2023 door Sazas

Sazas - compliment geven

Geeft jouw klant regelmatig complimenten aan zijn of haar medewerkers? In dit artikel bespreken we de voordelen van complimenten geven en delen we een aantal tips voor het geven van een compliment die je met je klant kunt bespreken.

Wat is een compliment?

Een compliment is het uitspreken van waardering richting iemand. Bijvoorbeeld wanneer iemand een goede inspanning of prestatie heeft geleverd. Dit kan in een privésituatie, maar ook op de werkvloer zijn complimenten belangrijk.

Waarom zijn complimenten belangrijk?

Wanneer je klant complimenten geeft aan zijn of haar medewerkers, heeft dat veel voordelen. Complimenten kunnen namelijk zorgen voor meer werkplezier, betere prestaties en een betere samenwerking. Onderzoek laat zelfs zien dat medewerkers meer waarde hechten aan waardering van de manager dan aan salaris. Het is daarbij wel belangrijk dat het compliment goed wordt overgebracht.

Wat is een goed compliment?

Het klinkt misschien simpel om iemand een compliment te geven. Toch zijn er een aantal punten waar je klant rekening mee kan houden:

  • Een compliment heeft alleen waarde wanneer deze gemeend is en past bij degene die het compliment geeft.
  • Een compliment heeft het meeste effect als deze specifiek en persoonlijk is. Dit betekent dat jouw klant een compliment geeft voor een specifieke situatie dat gaat over de persoonlijke eigenschappen van de medewerker. Heeft iemand een klant binnengehaald, dan kan dit een gepast compliment zijn: ‘Bedankt voor de inzet en het binnenhalen van de klant’.
  • Complimenten geven aan afzonderlijke medewerkers heeft meer effect dan complimenten geven aan een team als geheel.
  • Regelmatig complimenten uitspreken, geeft het meeste resultaat.
  • Om iedereen gemotiveerd te houden, is het belangrijk dat alle medewerkers regelmatig een compliment krijgen.

Vijf creatieve manieren om een compliment te geven

Natuurlijk kan je klant een compliment richting zijn of haar medewerkers uitspreken. Maar er zijn natuurlijk ook andere (creatieve) manieren om iemand een compliment te geven. Zo blijft het compliment nog beter hangen bij de medewerkers. Wij geven voorbeelden van creatieve manieren waarop jouw klant medewerkers een compliment kan geven.

Tip 1: Kaartje met een persoonlijke boodschap     

Je klant kan een persoonlijk kaartje met compliment naar het huisadres van zijn of haar medewerkers sturen. Vraag alle leidinggevenden om voor iedereen uit het team een compliment te bedenken. Zo blijft het compliment persoonlijk voor elke medewerker.

Tip 2: Persoonlijk gedicht       

Een andere manier om waardering te uiten is via een gedicht. Dit gedicht kan op dezelfde manier opgezet worden als het kaartje met een persoonlijke boodschap (tip 1). Sinterklaas is bijvoorbeeld een mooi moment om deze tip bij je klant onder de aandacht te brengen.

Tip 3: Persoonlijke videoboodschap        

Een andere creatieve manier om een compliment te delen is via een videoboodschap. Dit kan door voor iedere medewerker een persoonlijke videoboodschap op te nemen. Je klant kan de videoboodschap vervolgens delen via een videokaart naar het huisadres. Andere mogelijkheden zijn via een fysieke kaart met daarop een QR-code naar de online video of via e-mail.

Tip 4: Een passend cadeautje           

Is je klant tevreden over een medewerker omdat deze altijd goed werk levert? Of heeft hij of zij na veel inspanning een opdracht afgerond? Dan kan een klein cadeautje een passende manier zijn om deze medewerker te bedanken. Bijvoorbeeld en relaxpakketje na een periode hard werken door een grote opdracht.

Tip 5: Een origineel verpakt compliment  

Een creatief compliment kan ook zitten in de manier waarop je klant het compliment inpakt. Kijk hierbij naar wat bij het bedrijf van je klant past. Tip voor jouw klant: schrijf het compliment om een leuke kaart, bijvoorbeeld in de vorm van een smiley. Hierbij is het belangrijk dat het past bij de sfeer van het compliment.

Moedig elkaar aan om een compliment te geven

Je klant wil misschien ook medewerkers onderling enthousiast maken om elkaar complimenten te geven. Als collega’s elkaar complimenten geven, kan dit namelijk het werkgeluk verhogen.

Hoe kan je klant medewerkers motiveren om elkaar een compliment te geven?

Om het geven van complimenten onder collega’s leuker te maken, kan je klant het volgende doen:

  • Complimentenkaartjes beschikbaar stellen waarop collega’s voor elkaar een compliment kunnen schrijven.
  • Binnen een team dat elkaar goed kent en nauw samenwerkt, lootjes laten trekken. Vervolgens maakt iedereen een compliment aan de collega die op zijn of haar lootje staat.
  • Je klant kan ook gaan voor de ‘speeddate werkvorm’. Een deel van de medewerkers zit aan een tafeltje, het andere deel van de collega’s schuift steeds ergens aan. Wie met elkaar aan een tafel zit, benoemt minimaal één positieve eigenschap van de ander. Als de tijd om is (bijvoorbeeld één minuut), gaat men door naar de volgende tafel. Dit kan goed werken bij kleine organisaties of bij afdelingen waarbinnen collega’s nauw samenwerken.

Samen in beweging

Wanneer collega’s elkaar onderling een compliment geven, kan het teamgevoel op het werk vergroten. Ook door gezamenlijk te bewegen tijdens het werk, kan er binnen het bedrijf van jouw klant een teamgevoel en werkgeluk ontstaan. Je klant leest tips voor (gezamenlijk) meer bewegen tijdens het werk in het whitepaper ‘Bewegen tijdens het werk’.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: complimenten geven

Tags: complimenten geven

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Junior audit manager
RA12
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant  – Eindhoven
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Teamleider Accountancy 
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accountant – Helmond
aaff
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.8k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 14.7k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.7k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen