• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Een gezonde werkomgeving: tips voor duurzame inzetbaarheid

Een gezonde werkomgeving: tips voor duurzame inzetbaarheid

Accountancy

4 september 2023 door Sazas

Sazas

Duurzame inzetbaarheid; een begrip dat vele voordelen biedt aan werkgevers, medewerkers en de maatschappij als geheel. Het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers kan een uitdaging zijn. Daarom geeft Sazas in dit artikel tips over hoe u uw klant kunt helpen bij het verbeteren en vergroten van de duurzame inzetbaarheid.

Wat betekent duurzame inzetbaarheid?

Kort gezegd betekent duurzame inzetbaarheid dat iemand tot zijn of haar pensioen blijft werken met zoveel mogelijk energie, bekwaamheid, motivatie en fitheid. Om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten, is het belangrijk dat werkgevers weten wie welke kwaliteiten heeft. En hoe deze kwaliteiten samen met de medewerkers ingezet kunnen worden.

Een onderwerp als duurzame inzetbaarheid kan vragen oproepen bij medewerkers. Het is belangrijk dat werkgevers dit onderwerp daarom bespreekbaar maken en zorgen dat er een contactpersoon is die hierover meer kan vertellen. Goed contact hierover kan een groot verschil maken. De juiste aandacht zorgt ervoor dat medewerkers:

  • Breed inzetbaar blijven;
  • Minder lichamelijke klachten krijgen;
  • Gemotiveerd en betrokken zijn en blijven;
  • Met plezier hun werk blijven doen.

Tips voor duurzame inzetbaarheid

In gesprek blijven

Werkt uw klant aan duurzame inzetbaarheid binnen zijn of haar bedrijf? Dan komen hierbij vaak veel ontwikkelingen kijken. Daarom is het belangrijk dat uw klant als werkgever weet wat deze ontwikkelingen zijn en deze met medewerkers deelt. Zo weten zij altijd wat er speelt.

Rekening houden met het werkvermogen binnen het bedrijf

De Work Ability Index (WAI) is een vragenlijst die meet in hoeverre medewerkers lichamelijk en geestelijk in staat zijn hun werk te doen (workability). De WAI zegt dus iets over de lichamelijke en geestelijke toestand van medewerkers en hoe goed zij hun werk kunnen uitvoeren. Dit geeft vorm aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen het bedrijf van uw klant. Door hun werkvermogen te meten, kan uw klant maatregelen nemen om de duurzame inzetbaarheid te vergroten.

Ontwikkeling stimuleren

Het is belangrijk dat uw klant samen met zijn of haar medewerkers bekijkt wat hun kwaliteiten zijn en hoe die binnen het bedrijf passen. Wil iemand zich graag ontwikkelen of meer leren over een ander vakgebied? Uw klant kan hem of haar hier dan de ruimte voor geven. Op deze manier kan uw klant de duurzame inzetbaarheid vergroten.

Is er genoeg uitdaging?

Kwalitatief goede en uitdagende functies zijn belangrijk om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Zijn er afwisselende werkzaamheden? Kunnen medewerkers zelf beslissingen nemen? Dit en meer zorgt ervoor dat er voldoende uitdaging voor medewerkers is en ze langer het werk kunnen blijven doen.

Goede arbeidsomstandigheden

Uw klant kan goede arbeidsomstandigheden garanderen als die ervoor zorgt dat het werk veilig is en onderzoekt of het werk lichamelijk niet te zwaar of eenzijdig is. En hoe zit het met de werkdruk? Ligt dat op een gezond niveau en kunnen medewerkers de werkdruk goed aan?

De juiste werk- privébalans

De balans tussen werk en privé blijft een aandachtspunt. Voor uw klant is het belangrijk om medewerkers voldoende ruimte en rustmomenten te geven. Op tijd rust nemen om te ontspannen, bijvoorbeeld door op vakantie te gaan, zorgt voor een beter werk-privébalans.

Bewegen stimuleren

Uit onderzoek blijkt dat langdurig zitten de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten kan vergroten. Ook kan de kans op overgewicht en verschillende geestelijke aandoeningen groter worden. Uw klant kan het daarom voor medewerkers mogelijk maken om tijdens werktijd (meer) te bewegen. Dit kan een simpel rondje wandelen zijn tijdens de pauze. Maar ook een abonnement bij de lokale sportschool is een mogelijkheid. Voldoende bewegen levert een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers. Iemand die vitaal is, meldt zich vaak minder snel ziek, is meer betrokken bij het bedrijf en waardeert zijn of haar functie.

Hoe zorgen u en uw klant voor bewustzijn rondom duurzame inzetbaarheid?

Door middel van bijvoorbeeld nieuwsbrieven, bijeenkomsten of door samen activiteiten uit te voeren rond dit thema, maakt uw klant zijn of haar medewerkers bewust van duurzame inzetbaarheid. Maar er zijn meer mogelijkheden. Het kan ook een onderdeel zijn van het functioneringsgesprek: ‘Hoe voelt een medewerker zich?’, ‘Vind de medewerker dat hij of zij voldoende kennis heeft om het werk naar een hoger niveau te tillen?’, ‘Moet er iets veranderen om het werk leuker te maken?’.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: duurzame inzetbaarheid

Tags: duurzame inzetbaarheid

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen

Partnercarrousel

De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Best of Breed vs. Best of Suite: welke wint de strijd in jouw accountantskantoor?
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Koen Scheepers adviseur bij Credion
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Financieringsuitdaging als accountant? Er is soms meer mogelijk dan je denkt

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 7.8k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.2k weergaven
  • Berisping voor voormalig Accon-topman Delger 4.2k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.5k weergaven
  • Wat zegt de Top 30 over de Prinsjesdagstukken? 3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Controleleider audit – Goes
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Account AA (teamleider)
Flantüa
Externe Accountant
Coney Minds
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Accountant
Flynth
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Belastingadviseur
Flynth
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Assistent accountant duaal
Flynth
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen