• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Een gezonde werkomgeving: tips voor duurzame inzetbaarheid

Een gezonde werkomgeving: tips voor duurzame inzetbaarheid

Accountancy

4 september 2023 door Sazas

Sazas

Duurzame inzetbaarheid; een begrip dat vele voordelen biedt aan werkgevers, medewerkers en de maatschappij als geheel. Het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers kan een uitdaging zijn. Daarom geeft Sazas in dit artikel tips over hoe u uw klant kunt helpen bij het verbeteren en vergroten van de duurzame inzetbaarheid.

Wat betekent duurzame inzetbaarheid?

Kort gezegd betekent duurzame inzetbaarheid dat iemand tot zijn of haar pensioen blijft werken met zoveel mogelijk energie, bekwaamheid, motivatie en fitheid. Om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten, is het belangrijk dat werkgevers weten wie welke kwaliteiten heeft. En hoe deze kwaliteiten samen met de medewerkers ingezet kunnen worden.

Een onderwerp als duurzame inzetbaarheid kan vragen oproepen bij medewerkers. Het is belangrijk dat werkgevers dit onderwerp daarom bespreekbaar maken en zorgen dat er een contactpersoon is die hierover meer kan vertellen. Goed contact hierover kan een groot verschil maken. De juiste aandacht zorgt ervoor dat medewerkers:

  • Breed inzetbaar blijven;
  • Minder lichamelijke klachten krijgen;
  • Gemotiveerd en betrokken zijn en blijven;
  • Met plezier hun werk blijven doen.

Tips voor duurzame inzetbaarheid

In gesprek blijven

Werkt uw klant aan duurzame inzetbaarheid binnen zijn of haar bedrijf? Dan komen hierbij vaak veel ontwikkelingen kijken. Daarom is het belangrijk dat uw klant als werkgever weet wat deze ontwikkelingen zijn en deze met medewerkers deelt. Zo weten zij altijd wat er speelt.

Rekening houden met het werkvermogen binnen het bedrijf

De Work Ability Index (WAI) is een vragenlijst die meet in hoeverre medewerkers lichamelijk en geestelijk in staat zijn hun werk te doen (workability). De WAI zegt dus iets over de lichamelijke en geestelijke toestand van medewerkers en hoe goed zij hun werk kunnen uitvoeren. Dit geeft vorm aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen het bedrijf van uw klant. Door hun werkvermogen te meten, kan uw klant maatregelen nemen om de duurzame inzetbaarheid te vergroten.

Ontwikkeling stimuleren

Het is belangrijk dat uw klant samen met zijn of haar medewerkers bekijkt wat hun kwaliteiten zijn en hoe die binnen het bedrijf passen. Wil iemand zich graag ontwikkelen of meer leren over een ander vakgebied? Uw klant kan hem of haar hier dan de ruimte voor geven. Op deze manier kan uw klant de duurzame inzetbaarheid vergroten.

Is er genoeg uitdaging?

Kwalitatief goede en uitdagende functies zijn belangrijk om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Zijn er afwisselende werkzaamheden? Kunnen medewerkers zelf beslissingen nemen? Dit en meer zorgt ervoor dat er voldoende uitdaging voor medewerkers is en ze langer het werk kunnen blijven doen.

Goede arbeidsomstandigheden

Uw klant kan goede arbeidsomstandigheden garanderen als die ervoor zorgt dat het werk veilig is en onderzoekt of het werk lichamelijk niet te zwaar of eenzijdig is. En hoe zit het met de werkdruk? Ligt dat op een gezond niveau en kunnen medewerkers de werkdruk goed aan?

De juiste werk- privébalans

De balans tussen werk en privé blijft een aandachtspunt. Voor uw klant is het belangrijk om medewerkers voldoende ruimte en rustmomenten te geven. Op tijd rust nemen om te ontspannen, bijvoorbeeld door op vakantie te gaan, zorgt voor een beter werk-privébalans.

Bewegen stimuleren

Uit onderzoek blijkt dat langdurig zitten de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten kan vergroten. Ook kan de kans op overgewicht en verschillende geestelijke aandoeningen groter worden. Uw klant kan het daarom voor medewerkers mogelijk maken om tijdens werktijd (meer) te bewegen. Dit kan een simpel rondje wandelen zijn tijdens de pauze. Maar ook een abonnement bij de lokale sportschool is een mogelijkheid. Voldoende bewegen levert een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers. Iemand die vitaal is, meldt zich vaak minder snel ziek, is meer betrokken bij het bedrijf en waardeert zijn of haar functie.

Hoe zorgen u en uw klant voor bewustzijn rondom duurzame inzetbaarheid?

Door middel van bijvoorbeeld nieuwsbrieven, bijeenkomsten of door samen activiteiten uit te voeren rond dit thema, maakt uw klant zijn of haar medewerkers bewust van duurzame inzetbaarheid. Maar er zijn meer mogelijkheden. Het kan ook een onderdeel zijn van het functioneringsgesprek: ‘Hoe voelt een medewerker zich?’, ‘Vind de medewerker dat hij of zij voldoende kennis heeft om het werk naar een hoger niveau te tillen?’, ‘Moet er iets veranderen om het werk leuker te maken?’.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: duurzame inzetbaarheid

Tags: duurzame inzetbaarheid

Gerelateerde artikelen

20 oktober 2025

Werkvermogen staat onder druk

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant – Helmond
aaff
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Teamleider Accountancy 
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Accountant  – Eindhoven
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 15.2k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 10.1k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 8.9k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen