De derde aflevering van AV on Air gaat over de arbeidsmarkt. Piet-Jan Boringa geeft duiding aan de trends die hij ziet en Chantal Wegdam vertelt hoe ze bij Eshuis Accountants en Adviseurs omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt.
Luister hier naar de podcast AV on Air
Piet-Jan Boringa, RA en partner bij Alterim, een werving- en selectiebureau voor financials, en Chantal Wegdam, HR Professional, zijn het in de podcast niet over alles met elkaar eens, maar wel over de belangrijkste manier van nieuwe mensen aantrekken: het eigen netwerk. Boringa: ‘Er zijn best veel accountantskantoren die lokaal georiënteerd zijn. Zij sponsoren verenigingen die er lokaal of zelfs regionaal zijn en kennen iedereen binnen die verenigingen. Als er dan binnen een sportclub iemand is die interesse heeft in het accountantsvak, dan is dat accountantsbureau de eerste waar ze aankloppen om in gesprek te gaan. Zo’n kantoor moet nieuwe medewerkers niet zoeken in landelijke advertenties of een bureau zoals dat van ons inschakelen,’ legt Piet-Jan Boringa uit. ‘Nee, ze moeten het zoeken in hun eigen netwerk, dichtbij huis.‘
Medewerkers zijn beste ambassadeurs
Chantal Wegdam is het hiermee eens: ‘Wij zeggen altijd: onze medewerkers zijn de beste ambassadeurs. We beginnen ook bij de medewerker in kwestie. Onze recruiter gaat in de eerste week al met de nieuwe medewerker om tafel om samen in zijn of haar netwerk te kijken op LinkedIn. Gewoon om te kijken of er iemand tussen zit die bij Eshuis past.‘
Wervingstip
Dat is ook de belangrijkste tip van Piet-Jan Boringa en Chantal Wegdam voor accountantskantoren als het gaat om het werven van nieuwe en het behouden van huidige medewerkers: ‘Blijf in contact en zoek via je eigen medewerkers.’
Klaas zegt
Geef je medewerkers een hogere aanmeldbonus
Men betaalt ook gewoon zeer hoge fee’s aan verwervingsburo’s