Countus Audit maakt weliswaar deel uit van het gelijknamige accountantskantoor, maar werd in 2022 een juridisch afgesplitst bedrijfsonderdeel. In de AV-Top 50 is Countus top 20-speler, maar in audit staat het bedrijf (nog) niet in de top 30. De omzet was in 2022 net iets meer dan 2 miljoen euro. In 2023 was dit al toegenomen tot 3,2 miljoen euro. Ambitie is er dus wel op dat vlak, vertelt directeur Tjibbe van der Veer. “We hebben in 2023 een nieuwe strategie gevormd, waarbij we een duidelijke groeiambitie hebben gesteld. Om deze groei te verwezenlijken, is uitbreiding in personeel en locaties noodzakelijk. Het doel is te groeien naar een praktijk met minimaal honderd medewerkers. En het lukt ons vrij goed nieuwe medewerkers aan te trekken, je ziet dat mensen gaan voor het goede verhaal en de gezellige sfeer bij Countus.” Het accountantskantoor hanteert de filosofie dat een team mag bestaan uit maximaal vijfentwintig tot dertig mensen. Tot nu toe had Countus Audit alleen een vestiging in het hoofdkantoor van de Countus-groep in Zwolle, maar daar waren op een bepaald moment al ongeveer veertig mensen aan het werk. Van der Veer: “En dus trokken we de conclusie dat we wel toe waren aan een tweede vestiging.” De keuze viel daarbij op Wageningen. Een goede locatie om dichter bij klanten in die regio te zitten, maar vooral omdat er best wat medewerkers in de regio’s rond Utrecht en Arnhem bleken te wonen. Bovendien kan de nabijheid van de hogescholen in die plaatsen wellicht weer zorgen voor jonge aanwas, is de gedachte.
Inzetten op kerncompetenties
De herijking van de strategie bij Countus Audit rust op twee pijlers, legt locatiemanager Ralph Uenk uit. “Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat we ons afvragen hoe we aantrekkelijk kunnen zijn en blijven voor de klant. Maar het tweede is eigenlijk nog belangrijker, hebben we geconcludeerd, namelijk hoe we aantrekkelijk kunnen zijn voor personeel.” Hoe doe je dat dan? Van der Veer: “Onze visie is dat we mensen vooral willen inzetten op hun kerncompetenties. De functie van controleleider is daarbij wel een mooi voorbeeld. Dat is een heel complexe functie waarin van je wordt verwacht dat je het team aanstuurt, de vaktechnische issues onder de knie hebt, het meerwerk bespreekt met de klant en weet ik niet wat al meer. Maar er zijn maar heel weinig mensen die alle aspecten van die functie leuk vinden. Sterker nog: die zijn er bijna niet. Onze visie is dat we mensen precies inzetten op de dingen waarin ze goed zijn, en dat zijn ook vaak de dingen die ze leuk vinden. Dus als jij het erg moeilijk vindt om die complexe gesprekken aan te gaan met de klant, dan zorgen we dat we dat bij je weghalen, dat iemand anders dat doet. En dat is ook prima. Het is niet zo dat je dan een minder goede controleleider bent.”
Geen private equity
Bij Countus Audit wordt dus volgens Van der Veer en Uenk niet meer zozeer gedacht in de trant van “wat willen wij dat jij voor ons betekent”, maar meer van “wat kan en wil jij voor ons betekenen”. Van der Veer: “Dat is een heel belangrijke, want dat geeft mensen op termijn echt meer werkplezier. We denken er ook over na in hoeverre vaste functieprofielen nog wel relevant zijn. Het idee is dat we op termijn aan het begin van het jaar in een gesprek met elkaar afspraken kunnen gaan maken over werkzaamheden en ook op basis daarvan gaan belonen.” Daarnaast mikt Countus Audit op een goede work-life balance, vertellen Uenk en Van der Veer. “Dat zegt bijna elk kantoor, maar ik denk dat wij dat een stuk beter in de praktijk brengen. Dat merk je al aan de toon aan de top. Ralph en ik brengen ’s ochtends allebei graag onze kinderen naar school en dat betekent dat we dan later op kantoor zijn, als we daar werken. Dat is geen enkel probleem. Wij worden daarin gesterkt doordat we geen vennotenstructuur hebben en er ook geen private equity bij is betrokken. Dat geeft in de basis al een heel andere cultuur dan kantoren waar dat wel het geval is.”
Stevige groeiambitie
Dat betekent niet dat er geen stevige groeiambitie is bij Countus Audit. Uenk: “Die honderd medewerkers die we bij Countus Audit willen hebben, dat is echt ingegeven vanuit de gedachte dat we een aantrekkelijke werkgever willen zijn. Om die flexibiliteit te kunnen bieden in de organisatie, moet je wel een bepaalde omvang hebben. En er wordt tegenwoordig veel gevraagd qua kwaliteit, dossiervoering en vaktechnische kennis. Ook dat vraagt om een grotere organisatie met voldoende eigen kennis in huis, om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen.” Wat klanten betreft zal die groei in elk geval niet worden beperkt. Countus heeft, net als bijna alle andere accountantskantoren, de klanten voor het uitkiezen. Van der Veer: “En daarbij kijken we niet alleen naar mooie winstmarges. Als ons team een klant minder uitdagend vindt, dan zijn we bereid daarmee niet in zee te gaan. Die vrijheid is er bij ons. En die vrijheid zie je in meer dingen terugkomen. Ralph en ik zijn allebei dertiger, maar kregen al veel verantwoordelijkheid. Daarin is Countus echt wel heel erg vooruitstrevend, we zijn niet bang om mensen op jonge leeftijd al forse kansen te bieden.”
Deze bijdrage komt uit Accountancy Vanmorgen met als thema ICT en kengetallen. Dit magazine is verschenen in september 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av2-2024-ict-en-kengetallen
Geef een reactie