• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » SLIM-regeling helpt mkb-ondernemers om te investeren in hun personeel 

SLIM-regeling helpt mkb-ondernemers om te investeren in hun personeel 

Branded Content

Steeds meer werkgevers beseffen dat een dynamisch, creatief en bruisend personeelsbestand de groei en positie van hun onderneming een grote positieve impuls geeft. Zij zijn ook bereid daarin te investeren, maar twijfelen vaak nog wel over hun aanpak en waar te beginnen. De SLIM-subsidieregeling biedt mkb-ondernemingen hiervoor unieke kansen.  

31 oktober 2024 door Fiscount

In een wereld die razendsnel verandert door technologische ontwikkelingen en dynamiek op de arbeidsmarkt, is het behoud van goed personeel een must. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid helpt daarom samenwerkingsverbanden van werkgevers in het MKB met de SLIM-subsidieregeling, zodat zij hiermee de groeikansen binnen hun personeelsbestand kunnen verkennen. mkb-ondernemingen kunnen deze concreet benutten en permanent in hun bedrijfsvoering implementeren door leermethoden te ontwikkelen.  

Inhoud SLIM-samenwerkingsproject 

De SLIM-regeling richt zich dus specifiek op mkb-ondernemingen die gezamenlijk projecten willen opzetten op het gebied van leren en ontwikkelen. Hierbij kunnen samenwerkingsverbanden van ondernemingen subsidie krijgen voor drie activiteiten: 

  • Doorlichting van het consortium: een samenwerkingsverband kan een doorlichting van de ondernemingen laten uitvoeren. Het doel daarvan is nieuwe inzichten verkrijgen in de leer- en ontwikkelbehoeften vanuit het personeel en de werkgever. De resultaten van de doorlichting presenteert men in een rapport en dienen als blauwdruk voor de ontwikkeling en implementatie van de leer- en ontwikkelmethode. 
  • Loopbaan- en ontwikkeladviezen: ondernemingen kunnen subsidie ontvangen voor het laten uitvoeren van loopbaan- en ontwikkeladviezen door een externe deskundige, die geregistreerd is bij Noloc als Register Loopbaanprofessional. Per afgerond loopbaan- of ontwikkeltraject kan men € 700 subsidie aanvragen.  
  • Ontwikkeling en implementatie van een leer- en ontwikkelmethode: men kan subsidie aanvragen voor de ontwikkeling en implementatie van een leer- en ontwikkelmethode, zoals een bedrijfsschool of een online leerplatform. Het gaat hierbij om een structurele inbedding van leer- en ontwikkelactiviteiten die primair gericht zijn op het aanleren van nieuwe vaardigheden, kennis en beroepshoudingen van de werkenden in de ondernemingen.  
  • Samenwerkingsverbanden ontvangen 60% subsidie op externe kosten en op de directe loonkosten ten behoeve van het project, tot een maximaal subsidiebedrag van € 500.000. 

Wie kan meedoen? 

De SLIM-regeling is toegankelijk voor alle mkb-ondernemingen die in een consortium willen samenwerken aan de ontwikkeling en implementatie van een lesmethode. Ook sectorale samenwerkingsverbanden zijn welkom, waarbij meerdere bedrijven uit dezelfde branche samenwerken om hun medewerkers te ondersteunen. Het belangrijkste is dat de deelnemende organisaties bereid zijn om hun kennis en middelen te delen, en dat ze zich inzetten voor de groei en ontwikkeling van hun personeel. 

Wat zijn de voorwaarden? 

De SLIM-subsidieregeling kent een aantal voorwaarden: 

  • de subsidie bedraagt 60% van de subsidiabele kosten; 
  • ten minste 60% van de begroting wordt gedurende het project gerealiseerd; 
  • de aangevraagde subsidie bedraagt ten minste € 210.000; 
  • gedurende het subsidieproject wordt een leer- en ontwikkelmethode ontwikkeld en geïmplementeerd in de bedrijfsvoering van de deelnemende bedrijven; 
  • de looptijd van het project is maximaal 2 jaar. 

Belangrijke afwijzingsgronden 

Om in aanmerking te komen voor de SLIM-regeling, is het belangrijk dat zowel het project als de deelnemers aan het samenwerkingsverband voldoen aan de wet- en regelgeving omtrent de SLIM-regeling. Daarnaast is het goed om te weten wat de belangrijkste redenen zijn waarom men een aanvraag afwijst. Kort samengevat zijn dit de vier belangrijkste afwijzingsgronden: 

  1. De-minimissteun: de SLIM-regeling wordt gezien als staatssteun. Vanuit Europese wet- en regelgeving is het voor bedrijven echter niet toegestaan om ongeoorloofde staatssteun te ontvangen. Daarom is de-minimissteun in het leven geroepen. De-minimissteun vormt een uitzondering op het verbod tot staatssteun, waarbij ondernemingen tot maximaal € 300.000 geoorloofde staatssteun kunnen ontvangen gedurende een periode van drie jaar. Voor indiening is het daarom zeer belangrijk om te controleren of de ondernemingen in het samenwerkingsverband voldoen aan dit criterium. Gecheckt moet worden of zij in de afgelopen drie jaar niet al te veel de-minimissteun hebben ontvangen.  
  2. Verbonden ondernemingen: ondernemingen die voor 25% of meer met elkaar verbonden zijn, worden binnen de SLIM-regeling als één onderneming gezien. Hierdoor kunnen ondernemingen die binnen dezelfde groep van ondernemingen vallen in sommige gevallen niet samen deelnemen aan het samenwerkingsverband. 
  3. Mkb-verklaring: alleen ondernemingen die vallen onder de Europese definitie van een mkb-onderneming van de Europese Unie (minder dan 250 werknemers, minder dan € 40 miljoen jaaromzet of een jaarbalans van minder dan € 27 miljoen) mogen deelnemen aan het consortium. Het invullen en ondertekenen van een mkb-verklaring is dan ook een verplichte bijlage bij de aanvraag. 
  4. Samenwerkingsovereenkomst: het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verplicht samenwerkingsverbanden om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen en te ondertekenen, voorafgaand aan het indienen van de aanvraag. Het ministerie kiest hiervoor om de slagingskans van projecten te vergroten. Alhoewel het ministerie hier een format voor beschikbaar stelt, is het goed om hier ruim van tevoren duidelijke afspraken over te maken. 

Versterk de aanvraag 

Om de kans op een succesvolle subsidieaanvraag te vergroten, is het belangrijk om de volgende elementen in de aanvraag te verwerken: 

  • Definieer concrete doelen en doelstellingen. Op deze manier maak je duidelijk hoe het project structureel bijdraagt aan de groei en betrokkenheid van medewerkers.  
  • Stel een realistische begroting op. Deze begroting moet voor iedere deelnemer in het consortium uitvoerbaar zijn, omdat men ten minste 60% van de begroting moet realiseren. Wanneer men minder dan 60% realiseert, zal de subsidie (met uitzondering van aantoonbare force majeure) op nihil worden vastgesteld. 
  • Toon de kwaliteit van de samenwerking. Laat zien hoe de unieke expertise van iedere deelnemer bijdraagt aan het succes van het project.  
  • Maak een realistische planning. Stel een haalbare planning op met duidelijke mijlpalen, zodat je het project binnen twee jaar kan afronden. 

Het aanvragen van de subsidie kan een uitdagend proces zijn, maar met een goede voorbereiding vergroot je je kansen op succes aanzienlijk. Een subsidieadviseur zal kijken naar het maximaliseren van subsidies en financiële voordelen. Hij of zij kent de ins and outs van het aanvraagproces en kan de mkb-ondernemer ook helpen bij het opstellen van een sterke aanvraag en het naleven van administratieve verplichtingen.  

Tot slot 

Mkb-ondernemingen kunnen – door samen te werken en te innoveren – hun eigen concurrentiepositie versterken en zo ook bijdragen aan een dynamische en vooruitstrevende economie. Bespreek daarom met je klant de mogelijkheden van de SLIM-samenwerkingsprojecten.  

Rogier Teunissen MSC (eigenaar van InnoVein) is als subsidieadviseur en trainer verbonden aan Fiscount. 


Benieuwd hoe de SLIM-subsidieregeling jouw onderneming kan versterken? Kom in contact met de subsidie-adviseurs van Fiscount.

Categorie: Branded Content

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Algemeen directeur
Scab
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Software consultant
Scab
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Junior audit manager
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy 
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 10.4k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 7.8k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.3k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 4.9k weergaven

  • Uitblijven reactie AA door ziekenhuisopname niet tuchtrechtelijk verwijtbaar 2.2k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen