• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De samenstellend accountant in de knel in het licht van het zzp-dossier?

De samenstellend accountant in de knel in het licht van het zzp-dossier?

Branded Content

Er is al veel geschreven en gezegd over de wijzigingen met betrekking tot de zzp-problematiek. Met name beoordeeld vanuit fiscaal oogpunt en, in mindere mate, ook civielrechtelijk en vanuit de bedrijfstakpensioenfondsen (BPF).

24 januari 2025 door Extendum

Inhoudelijk is er qua wetgeving overigens niets gewijzigd. De fiscus heeft echter aangegeven vanaf 2025 weer scherper te beoordelen of er sprake is van schijnzelfstandigheid, waarbij zij zich voor de eerdere jaren hebben verbonden aan het zogenaamde handhavingsmoratorium. Dit moratorium geldt niet voor de BPF en ook niet voor civielrechtelijke aanspraken die schijnzelfstandigen kunnen maken (zie de uitspraken inzake Deliveroo en Mediahuis). Aanspraken van het BPF of van individuele werknemers kunnen dus ook betrekking hebben op het (verre) verleden en daardoor een enorme (financiële) impact hebben.

Wat is de positie van de (samenstellend) accountant?

De vraag is wat de positie is van de samenstellend accountant die belast is met de samenstelling van de jaarrekening. In hoeverre dient de accountant bij zijn werkzaamheden te toetsen of, en zo ja, in welke omvang, zijn klant gebruik maakt van zogenaamde schijnzelfstandigen? En als geoordeeld wordt dat er risico’s zijn aan de inhuur van de schijnzelfstandigen is het de vraag wat de accountant hiermee moet in het kader van de samenstelling van de jaarrekening.

De richtlijnen

Standaard 4410 van de NV COS geeft de accountant een richtlijn hoe hij moet omgaan met de opdracht, ter ondersteuning van het management (bestuur), dat betrekking heeft op het opstellen van financiële informatie, m.n. hier bedoeld het opstellen van de jaarrekening.

Specifiek kijken we hierbij naar paragraaf 32 ev van deze standaard en dan met name over de toepassing van wet- en regelgeving:

32. Indien de accountant zich tijdens de samenstellingsopdracht ervan bewust wordt dat de vastleggingen, documenten, uitleg of overige informatie – inclusief significante oordeelsvormingen – die door het management worden verstrekt, onvolledig, onnauwkeurig of anderszins onbevredigend zijn (waaronder geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving), dient hij dit onder de aandacht van het management te brengen. Hij dient ook om de aanvullende of gecorrigeerde informatie te verzoeken. De accountant dringt waar nodig aan op adequate opvolging van geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving.

33.       Indien de accountant niet in staat is om de opdracht te voltooien omdat het management geen vastleggingen, documenten, uitleg of overige informatie, inclusief significante oordeelsvormingen, verschaft zoals was verzocht, dan dient de accountant de opdracht terug te geven. Dit is ook het geval als het management geen adequate opvolging geeft aan geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving. Hij dient ook het management en de met governance belaste personen in te lichten over de redenen voor teruggave. 

34        Indien de accountant zich er tijdens het verloop van de opdracht van bewust wordt dat:

  1. […]
  2. […].
  3. de samengestelde historische financiële informatie op andere wijze misleidend is – waaronder geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving – (Zie Par. A57) dan dient de accountant de geschikte aanpassingen aan het management voor te stellen. De accountant dringt waar nodig aan op adequate opvolging van geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving. (Zie Par. A47)

35        Indien het management weigert, of het de accountant niet toestaat de voorgestelde aanpassingen aan de samengestelde historische financiële informatie aan te brengen, dient de accountant de opdracht terug te geven. Dit is ook het geval als het management geen adequate opvolging geeft aan geïdentificeerde of vermoede fraude of niet-naleving van wet- en regelgeving. Hij dient ook het management en de met governance belaste personen in te lichten over de redenen voor de teruggave. (Zie Par. A47 en A58)

Wie is verantwoordelijk?

De NBA Handreiking 1136 (versie 19 maart 2019) geeft verdere invulling op dit punt.

Uitgangspunt is dat de samenstellend accountant mag uitgaan van de informatie zoals deze door de klant wordt verstrekt. De accountant hoeft de gegeven informatie niet te toetsen want de klant is zelf verantwoordelijk dat de informatie juist en volledig is. De verstrekte informatie wordt als betrouwbaar beschouwd.

Dit uitgangspunt geeft echter de accountant niet de vrijwaring dat hij blind mag zijn voor de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. De accountant dient zich er redelijkerwijs van te overtuigen dat zijn klant wet- en regelgeving volgt. Bekende problematiek is dat, indien er sprake is van ongebruikelijke transacties, hij de regels van de Wwft dient te volgen.

De NV COS stelt de regel dat de accountant bekend moet zijn met zijn klant en de branche waarin hij werkzaam is (COS 4410 paragraaf 28 en A48 tot en met A50). Is het een branche waarvan bekend is dat er veel zzp’ers werken dan zal hij dus nadere vragen en onderzoek moeten doen naar schijnzelfstandigheid. Ook op andere gronden kan er een aanleiding zijn voor de accountant om nadere toelichting te vragen.

Vermoeden van schijnzelfstandigheid

Wat als de accountant vermoedt – of redelijkerwijs kan aannemen – dat zijn klant te maken heeft met schijnzelfstandigen? De accountant weet op basis van zijn kennis en kunde (althans deze kennis mag verondersteld worden) hoe deze problematiek zich manifesteert en hoe deze problematiek ook van invloed is (of kan zijn) op de samenstelling van de jaarrekening. De accountant zal ook moeten inschatten of deze problematiek van materiële invloed is op de inhoud van de jaarrekening (het criterium van materialiteit).

Indien de accountant op basis van de aan hem verstrekte feiten mag aannemen dat er sprake is (of kan zijn) van schijnzelfstandigen en dit is van materiële invloed op de jaarrekening dan zal de accountant daarover met zijn klant moeten spreken (zie paragraaf 32 van de richtlijn) en stelt aanpassingen voor. Aanpassingen van de jaarrekening zijn immers nodig indien er sprake is van een materieel belang, inhoudende dat de jaarrekening geen goed inzicht geeft in de financieel economische positie van de onderneming.

Dit zou dus kunnen inhouden dat het risico bestaat dat (pensioen)premies door de onderneming moeten worden afgedragen, dan wel dat er vakantiedagen en -gelden verschuldigd zijn over het verleden. Dit kan gaan om grote bedragen, zeker als inderdaad blijkt dat vakantiedagen niet verjaren en de pensioenfondsen met bijna ongelimiteerde terugwerkende kracht premies kunnen heffen. Er mag dus wel worden aangenomen dat de kwalificatie van de zzp’er zeker van materieel belang kan zijn voor de inhoud van de jaarrekening.

Resultaten uit overleg tussen accountant en klant

Het overleg dat de accountant voert met zijn klant kan ertoe resulteren dat;

  1. ofwel de accountant door de klant wordt overtuigd dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid en het dus ‘echte’ zzp’ers zijn die werkzaam zijn voor de klant;
  • ofwel (andersom) dat de klant door de accountant ervan wordt overtuigd dat dit risico wel bestaat en dan passende maatregelen neemt. Bijvoorbeeld door de inhoud van de werkzaamheden aan te passen zodat wel sprake is van zelfstandigheid, dan wel door de betreffende schijnzelfstandige een arbeidsovereenkomst aan te bieden. Overigens laat dit laatste onverlet dat een pensioenfonds over het verleden nog steeds premies kan vorderen en misschien de zzp’er zelf ook over het verleden een claim kan indienen.

Dit brengt vervolgens de vraag met zich of deze (latente) verplichting alsnog dient te worden opgenomen in de jaarrekening (voorziening). Hierbij rijst direct de vervolgvraag voor welk bedrag dan deze verplichting(en) moet(en) worden opgenomen.

Een voorziening wordt getroffen indien aan de volgende voorwaarden is voldaan (art 2:374 lid1 BW en RJ 252.101):

  • er sprake is van een verplichting, in rechte afdwingbaar of feitelijk;
  • het is waarschijnlijk dat voor de afwikkeling van die verplichting een uitstroom van middelen noodzakelijk is (indien de kans groter is dan 50% dat deze leidt tot een uitstroom van middelen).
  • Er kan een betrouwbare schatting worden gemaakt van de omvang van die verplichting.

Zolang er geen sprake is van een ingestelde vordering van een derde zal niet snel de verplichting bestaan tot het opnemen van een voorziening, omdat de kans op uitstroom van middelen beperkt is. Wel zal de accountant indien hij van mening is dat er sprake is van een reëel risico in de jaarrekening een toelichting dienen te geven waarin hij het risico benoemt.

Wat als er geen overeenstemming is?

Wat als de klant en accountant geen overeenstemming kunnen krijgen over deze problematiek, danwel dat de klant niet bereid is passende maatregelen te nemen of de rechtsbetrekking met de betreffende zzp’ers aan te passen danwel in te stemmen met een aanpassing van – of toelichting bij – de jaarrekening? Het is niet ondenkbeeldig dat de klant geen ‘aandacht’ wil vestigen op deze problematiek, al is het maar om te voorkomen dat derden daar rechten aan (menen te kunnen) ontlenen. De betreffende jaarrekening zou dus als ‘bewijsstuk’ in een procedure kunnen worden ingebracht (eventueel op basis van een exhibitieplicht ex artikel 184 Rv (tot 1 januari 2025: artikel 843a Rv))

Het teruggeven van de opdracht

Is het voldoende dat de accountant melding maakt van zijn bevindingen danwel dient hij zijn opdracht terug te geven? Volgens de handreiking van de NBA is er geen keuze: “Indien het management geen aanvullende informatie verstrekt of niet mee wil werken aan voorgestelde aanpassingen om de samenstelstellingsopdracht te kunnen uitvoeren dan moet de accountant de opdracht teruggeven.”

Het volstaat dus niet dat de accountant alleen zijn bevindingen opmerkt. Indien wet-en regelgeving (evident?) niet juist wordt toegepast en de klant weigert aanpassingen te doen, kan de accountant niet anders dan de opdracht teruggeven. Dit vergt doortastend handelen en een sterke overtuiging van de accountant.

Wat nu als de situatie onduidelijk is?

De zzp-problematiek is buitengewoon weerbarstig. Zelfs nadat een deskundig jurist of fiscalist is geraadpleegd kan de situatie onduidelijk of genuanceerd  zijn. De accountant dient dan op basis van de verkregen kennis een inschatting te maken. Ook dit kan mogelijkerwijze de klant niet passen; op grond waarvan weer een discussie kan ontstaan.

De geschetste problematiek is overigens niet nieuw want de richtlijn van standaard 4410 is niet gewijzigd. Altijd al heeft de accountant de plicht om maatregelen te nemen indien hij een redelijk vermoeden heeft van het feit dat de klant zich niet houdt aan wet- en regelgeving. Wel is de hernieuwde aandacht voor de kwalificatie zzp’ers weer een moment extra aandacht aan deze problematiek te geven.

Dit artikel is geschreven door Maarten-Joost Swenker, juridisch adviseur bij Extendum.


Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen of wil je een ander onderwerp bespreken? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag.

Categorie: Branded Content Tags: schijnzelfstandigheid, zzp

Tags: schijnzelfstandigheid, zzp

Gerelateerde artikelen

24 juni 2025

Geen echte zelfstandige? Let op pensioengevolgen!

27 mei 2025

Huisarts als uitzender: proefproject dreigt te stranden op btw-plicht

21 mei 2025

Geen zzp-relatie maar arbeidscontract, gevolgen voor opzegtermijn en transitievergoeding

16 mei 2025

Premie verplichte zzp-verzekering mogelijk lager dan verwacht

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
De rol van de accountant in het verkoopvoorbereidingsproces
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant RA
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 82.1k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 9.3k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.6k weergaven

  • Keuze voor fiscaal partnerschap na overlijden echtgenoot niet te herzien 4.6k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 4k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen