Geld verdienen aan het routinematige werk (jaarrekening, belastingaangifte) wordt steeds lastiger. Het biedt jouw klanten nauwelijks nog toegevoegde waarde. Routinematige werk moet immers bij ieder kantoor dezelfde kwaliteit hebben. De jaarrekening moet toch aan wettelijke vereisten voldoen?Zoek de meerwaarde voor de cliënt in een bredere advisering. Denk proactief mee over zijn complete bedrijfsvoering. Denk aan het kennen van subsidieregelingen, het kunnen beoordelen van arbeidsovereenkomsten of het tijdig aangeven dat een ondernemer vanuit fiscaal oogpunt zijn BV beter om kan zetten naar een eenmanszaak. Wij hebben hiervoor een adviesvragenlijst ontwikkeld. Prangende vragen waarmee een Finovionadviseur zijn klanten kan beoordelen en hen op weg helpen.
Een efficiënt ingerichte kantoororganisatie is van wezenlijk belang. Regelmatig met collega kantooreigenaren sparren over onderwerpen die in deze context van belang zijn voor jouw kantoor is dan van belang. Dit overleg kan gaan over het delen van marketingervaringen, de ideale ICT-straat of de gezamenlijke inhuur van specialistische kennis. Bij onze formule aangesloten kantoren hebben regelmatig, regionaal overleg met andere kantoren. Dit zorgt ervoor dat zij het kantoor van de toekomst kunnen blijven.
Continuïteitsproblemen
Om het maximale uit zo’n regionaal overleg te halen, moet je elkaar regelmatig spreken. Dan kun je inhoudelijk informatie en ervaringen, zowel positief als negatief, met elkaar delen. Collega kantooreigenaren inspireren je misschien met ideeën om online samenwerken met klanten te versnellen. Of je krijgt een beter beeld van het effect van bepaalde marketinginstrumenten. Hoe gaat het met bijvoorbeeld – minder leuke ervaringen – met de uitkomsten van een boekenonderzoek. Dat biedt leermomenten voor andere kantoren.
Regelmatige contact met een vaste groep kantooreigenaren verhoogt het vertrouwen in elkaar. Het positieve effect daarvan is dat continuïteitsproblemen, bijvoorbeeld langdurige ziekte van een kantooreigenaar, door de groep kan worden opgevangen. Dienstverlening aan de cliënt moet toch altijd door blijven gaan.
Wichard Hendriks is oprichter van franchiseformule voor het administratiekantoor en accountantskantoor Finovion (www.finovion.nl/franchise/)
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.
Geef een reactie