• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Van papier naar digitaal: De succesvolle transformatie van een accountantskantoor

Van papier naar digitaal: De succesvolle transformatie van een accountantskantoor

Nieuws

31 juli 2018 door Snelstart

Accountancy Vanmorgen

Welke stappen neem je als kantoor als je de overstap wilt maken van papier naar digitaal? 3B Adviseurs & Accountants maakte de afgelopen twee jaar een succesvolle transitie door. Onderstaand artikel is een samenvatting van het vraaggesprek tussen Benno Bakker (accountmanager SnelStart) en Frank Robben (eigenaar 3B Adviseurs & Accountants) tijdens de Accountancy Expo op 19 juni 2018.

‘Medio 2016 maakten we binnen 3B de keuze om zoveel mogelijk van onze reguliere werkzaamheden weg te automatiseren en de slag te maken van een administratie- en samenstelpraktijk naar een adviespraktijk’, vertelt Frank Robben. ‘We stelden daarvoor een veranderplan op en noemden dit “van registreren naar adviseren”. Daar hoort ook het digitaal samenwerken met onze klanten bij. Om dit mogelijk te maken, heb je de juiste gereedschappen nodig. We keken naar de verschillende softwareoplossingen en stelden vast dat een totaaloplossing niet voor handen was. Daarom hebben we besloten om “best-of-breed” softwareoplossingen te kiezen en de eis gesteld dat alle software vanuit één online kantooromgeving moet kunnen worden ingezet.’

Makkelijk en gebruiksvriendelijk

3B koos voor SnelStart als boekhoudpakket. ‘Zelfwerkzaamheid van de klant is een absolute voorwaarde voor het digitaal samenwerken’, zegt Frank. ‘Zelfwerkzaamheid betekent: zelf willen uitvoeren zonder hulp van anderen. Hoe krijgt je een eenpitter in de bouw zonder affiniteit met papierwerk zo ver? Door eenvoud te bieden en het simpel te houden. En dat is de kracht en filosofie van SnelStart. Digitaal samenwerken met de klant houdt in eerste instantie in dat de klant online gaat factureren, dat er een bankkoppeling met de boekhouding wordt gerealiseerd, dat bonnetjes en inkoopfacturen kunnen worden geüpload in de boekhouding en dat de klant over een dashboard beschikt met relevante actuele financiële gegevens. Door online factureren mogelijk te maken met behulp van een paar klikken, help je de klant van zijn Word-document of Excelbestand af. Minder fouten, opeenvolgende factuurnummers, een professionele lay-out en vanuit je smartphone direct te mailen, al dan niet met een UBL-bestand. Ik zou willen zeggen: gemakkelijker kunnen we het niet maken!’

Tijdsbesparing

‘Een SnelStart-administratie online zetten is zo gebeurd. Wij hebben ervoor gekozen om de klant niet te betrekken bij het online zetten van zijn administratie, maar gebruik te maken van een klantspecifiek e-mailadres van 3B, zodat de bevestigingsmail van SnelStart bij ons binnenkomt en wij in eerste instantie het account kunnen activeren en het wachtwoord kunnen instellen. Daarbij kiezen we voor de optie dat 3B de licentiekosten betaalt. Wij hebben de filosofie dat de licentiekosten dienen te worden terugverdiend door tijdsbesparing en dus niet tot extra kosten mogen leiden voor de klant.’

Trainen van medewerkers

‘De grootste uitdaging bleek het overtuigen en trainen van onze medewerkers. Onze medewerkers hebben de taak om de klant te overtuigen digitaal te gaan samenwerken en dat is geen gemakkelijke. Er zijn natuurlijk altijd klanten die niet of maar gedeeltelijk mee willen. Ze willen bijvoorbeeld wel online factureren en de bankkoppeling, maar niet uploaden. Deze klanten kunnen bij ons de ordner met inkoopbonnen inleveren en krijgen een kopje koffie. Wij scannen de stukken in en geven de ordner weer mee. Dit zijn voor ons extra handelingen en de kosten hiervan dienen uiteraard door de klant te worden gedragen. Om ervoor te zorgen dat er bij de medewerkers voldoende focus is op het online samenwerken, hebben we aan iedere medewerker een groep klanten gekoppeld die online moeten gaan samenwerken en taakstellende targets afgesproken. Tijdens de maandelijkse teamvergadering wordt de voortgang besproken.’

Overtuigen van de klant

Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze de overstap willen maken? ‘Door de klant uit te nodigen bij ons op kantoor en de eenvoud en werking van SnelStart Web te demonstreren’, antwoordt Frank. ‘Vooraf wordt aan de klant gevraagd om logo, bankgegevens, etc. mee te brengen. Wij hebben dan al de artikelen aangemaakt. Ter plekke wordt het logo in de factuur geplaatst, de bankkoppeling gerealiseerd, een voorbeeldfactuur aangemaakt, een bonnetje geüpload en het dashboard getoond. We laten ook zien hoe de gegevens bij ons in de boekhouding komen. Ook spreken we met de klant over de voordelen van wekelijks of maandelijks aanleveren/uploaden en proberen daar afspraken over te maken. Vanuit een online administratie werken is in principe voor alle klanten geschikt. Boekt de klant zelf, dan krijgen wij als accountant rechten om samen te werken zodat we de boekhouding kunnen controleren, completeren en de btw-aangifte vanuit SnelStart kunnen verzorgen. Ook klanten die zelf boeken, adviseren wij om met SnelStart te factureren, de bankkoppeling te gebruiken en alle bonnetjes en inkoopfacturen te uploaden.’

De wereld verandert

‘De digitale transitie is veel breder dan alleen het boekhoudpakket’, vertelt Frank. ‘De wereld om ons heen is in een heel rap tempo aan het digitaliseren. Automatisering en online diensten zijn daarbij speerpunten. Door de snelheid van informatie en het gebruik daarvan kun je als accountant het verschil maken en meerwaarde creëren.’

Zes tips van Frank Robben:

  1. Denk na en bepaal hoe je kantoor in de toekomst dient te werken!
  2. Bepaal je verdienmodel. Met welke diensten ga ik mijn geld verdienen?
  3. Stel vast hoe digitaal je wilt gaan werken en met welke softwareapplicaties en technologie je dat wilt gaan realiseren!
  4. Stel een veranderplan op!
  5. Denk na over hoe je je mensen in dit veranderproces gaat meenemen!
  6. Selecteer de juiste partner om je te adviseren en te begeleiden!

Categorie: Nieuws Tags: kantoormanagement, practice management

Tags: kantoormanagement, practice management

Gerelateerde artikelen

3 juni 2025

Practice management software voor de accountancy: de basis is vaak een goed DMS

11 augustus 2020

3 voorbeelden hoe je als accountant waarde toevoegt

6 juli 2020

Delft’s Rood: Productinformatie van softwareleveranciers, is ‘all in’ de next step?

17 juni 2020

Podcast: ‘Uurtarief werkt inefficiëntie in de hand’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Junior audit manager
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 14.2k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 8.9k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 8.8k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen