Vier trends die sterk doorzetten
De maand januari is altijd een mooie maand voor trendwatchers: aankondigen wat het dit jaar helemaal gaat worden. Interessant als u een accountant, jurist, deurwaarder of notaris bent. Dan is namelijk de kans vrij groot dat u – door alle automatisering – niet om maar liefst vier trends heen kunt. Vier trends die de komende jaren flink gaan doorzetten. Benieuwd naar deze trends?
Trend 1 : Commodity-sering van juridische en notariële diensten
Trend 2 : Verregaande integratie van accountancydiensten met juridische en notariële diensten
Trend 3 : Software die trend 1 en trend 2 versterkt
Trend 4 : Internationale concurrentie, “de Amerikanen komen eraan!”
Insourcen van notariële en juridische commodities – Why?
Wilt u als accountant inspelen, meedoen of in ieder geval niet achterblijven bij de bovenstaande trends? Overweeg dan in welke mate het interessant kan zijn om ook notariële en juridische commodities te leveren. Voor degene die het begrip commodity niet kent, de definitie van een commodity vindt u hier op Wikipedia. Essentie is niet zozeer de definitie, maar de consequentie voor uw business. Als uw product of dienst een commodity wordt, zal de (prijs)concurrentie doorgaans sterk verharden.
“Ondernemers zijn steeds minder bereid om honderden euro’s per uur te betalen voor een contract dat voor 90% standaard is.”
Veel juridisch en notarieel werk is, of wordt, steeds meer standaard. 80% van het juridische werk van het MKB eindigt in een overeenkomst. En 90% van die overeenkomst is standaard en gebaseerd op een model. Ondernemers zijn steeds minder bereid om hier honderden euro’s per uur voor te betalen. Voor een accountant die dit goed automatiseert, liggen er dus enorme kansen.
Accountants kunnen hiervan enorm profiteren doordat zij:
- Hun klanten beter helpen en van dienst zijn en ontzorgen
- Extra winst maken en nieuwe verdienmodellen creëren
- Premium uurtarief rechtvaardigen
- Hun klantloyaliteit verhogen
- Concurrerend blijven.
Insourcen van notariële en juridische commodities – How?
De waarde van Firm24 zit vooral in het makkelijker en toegankelijker maken van notariële en juridische commodities voor accountants:
- Hun klanten ook notariële en juridische dienstverlening aanbieden.
- Een 100% online dienst aanbieden voor een ongekend scherpe prijs.
- Enorme besparing in doorlooptijden, productiviteit en geld realiseren waar het gaat om het werken met (juridische) contracten en notariële aktes.
Met Firm24 kunnen accountants met hun vertrouwde notarissen en juristen samenwerken. Maar hebben ze die partners niet? Of kunnen ze niet snel of marktconform leveren? Dan kunnen ze ook profiteren van het landelijk dekkende notaris netwerk van Firm24. Daarmee kunnen ze professioneel en snel geholpen worden.
Doorlooptijden zijn immers te garanderen door de kwaliteit van ons netwerk en inbreng van onze expertise. Kort samengevat: met Firm24 kunt u als accountant alle notariële en juridische dienstverlening insourcen en die omzet naar u toe halen.
Een eenvoudig voorbeeld:
Stel: u adviseert 2 ondernemers met een BV om naast de BV ook een persoonlijke Holding op te richten. Bijvoorbeeld, omdat dit fiscaal of risicotechnisch slimmer is. Dan heeft u te maken met een aandelenoverdracht, arbeidsovereenkomst, managementovereenkomst, rekening-courant en een aandeelhoudersovereenkomst. En de kans is groot dat er ook in de privésfeer (huwelijkse voorwaarden, testamenten) dingen moeten worden aangepast. Iets waar via de traditionele manier veel geld in gaat zitten. Niet alleen duizenden euro’s, maar ook veel kostbare tijd van ondernemer en adviseur. De ondernemer in kwestie moet meerdere malen langs notaris en jurist(en) en niet zelden duurt het maanden voordat de stukken definitief rond zijn.
“Waarom moet een simpele wijziging van de fiscale structuur van een onderneming, die voor 95% standaard is, nog duizenden euro’s en weken doorlooptijd kosten?”
Werkt u met Firm24? Dan kunt u alle gegevens voor de aktes en contracten inladen vanuit uw CRM. U kunt alles panklaar doorzetten voor review, chatten met uw juridisch/notarieel specialist, bijlagen als identiteitsbewijzen uploaden, digitaal ondertekenen en veilig in de cloud opslaan. Bovendien wordt elke stap op de blockchain vastgelegd waardoor authenticiteit van alle stukken geborgd is.
Doorlooptijden kunnen tot wel 80% omlaag gebracht worden. Kosten kunnen ook sterk gereduceerd worden. Maar, omdat de accountant dit als vertrouwde businesspartner van de ondernemer in gang zet, regelt en de factuurrelatie heeft, kan hij de extra marge pakken.
Wat maakt Firm24 en waardevol?
Veel, zo niet bijna alle software in de accountancysector, is gericht op het versnellen en efficiënter maken van processen. Firm24 is gericht op het vergroten van het portfolio, verbreden van het verdienmodel en creëren van extra omzetstromen. De koppeling met notarieel en juridisch werk is een voor de hand liggende keuze voor de grotere accountants. Niet voor niets tuigen alle grote accountants juridische afdelingen op en kopte het Financieele Dagblad dat de partij die samenwerken tussen zakelijke dienstverleners makkelijk maakt, de grootste kans maakt een winnaar te zijn. Met LegalThings software, ons netwerk en expertise kunnen accountants daar een perfecte invulling aan geven.
Martijn Broersma is jurist bij Firm 24
Geef een reactie