Exact Online is het stadium van ‘boekhoudprogramma in de cloud’ ontstegen. Volgens Martin van Vliet, hoofd Product Marketing Accountancy bij Exact, heeft het zich ontwikkeld tot een uitdijend platform, een ‘ecosysteem’ waar de ene na de andere innovatie aan gekoppeld wordt.
Van Vliet is er open over: met de Windows-oplossingen van weleer maakte Exact zich niet geliefd bij alle accountants. Maar op die aftrap volgt meteen dat het van oorsprong Delftse bedrijf door ‘gigantisch te investeren’ in eigen cloud-oplossingen ‘keihard teruggekomen is’. De ambitie is om zich bij de wereldwijde Top 3 te voegen van leveranciers van business software in de cloud voor het MKB. Ambitieus, maar haalbaar, denkt hij: ‘We pakken echt door om onze voorsprong te behouden. De komende vijf jaar wordt het verschil gemaakt tussen wie écht markleider is en wie de “Nokia” van de markt wordt.’
Een van de parels, naar zijn zin nog té weinig bekend, is het ‘open zetten’ van de software, met zogenoemde Application Programming Interfaces (API’s). ‘Dat zijn koppelstandaarden waarmee softwarepakketten onderling communiceren. En waar bij wijze van spreken vriend en vijand via het Exact Online App Center kan integreren met Exact- en andere bedrijfsoplossingen. Dat is transparantie 3.0!’ Inmiddels zijn er volgens hem al meer dan 350 geregistreerde koppelingen, gesorteerd naar branche en categorie, wat gebruikers de mogelijkheid geeft te zoeken op relevantie. Het worden er met de dag meer. ‘Het uitbreiden van ons aanbod aan API’s vinden we echt belangrijk, omdat het de functionaliteit van Exact Online een enorme boost geeft. Hoe meer API’s, des te talrijker de mogelijkheden voor derden om processen te automatiseren’. Voor de accountant vertaalt zich dat in betere en bredere dienstverlening, met bijvoorbeeld Visionplanner-integratie voor uitgebreide dashboarding, prognoses en benchmarking, zegt hij.
ERP systeem
Naast de boekhoudoplossing heeft Exact diverse ERP-producten voor het MKB, die de financiële administratie volledig integreren met branchespecifieke oplossingen die diverse bedrijfsprocessen ondersteunen. ‘Factureren, productieprocessen automatiseren, voorraad beheren of projectadministratie: het kan in dezelfde omgeving waarin de accountant de boekhouding doet. Uitgangspunt is dat de ondernemer zo optimaal kan samenwerken met zijn accountant. Via een app kijkt de klant mee, bijvoorbeeld naar openstaande posten. Tegelijk kan de accountant over alle administraties van zijn klanten heen kijken, ongeacht of die zelf hun administratie bijhouden of dat hij het voor hen doet, en ongeacht of het er 300 of 3000 zijn. Daar hebben we echt een stap mee in de toekomst gezet, waarin automatisch monitoren een belangrijke rol speelt. Als accountant heb je nauwelijks gelegenheid om proactief naar je klanten te kijken. Je bent of te druk, of je loopt achter de feiten aan. Gebeurt er in één van je 3000 administraties iets opmerkelijks, bijvoorbeeld kosten die een bepaald percentage van de omzet overstijgen, dan krijgt de relatiebeheerder een alert en kan hij indien nodig meteen reageren. Kortom, we zijn steeds meer bezig om te kijken hoe we onze klanten beter kunnen ondersteunen, zodat zij tijd kunnen besparen.’
360 gradenview
De oplossing waar op de markt het meest naar uitgekeken wordt, is Practice Management, specifiek voor accountancy. Het komende jaar wordt daar hard aan ontwikkeld. De marktintroductie staat gepland in het vierde kwartaal, onderdelen zijn eerder beschikbaar. Het Practice Management systeem bevat zowel CRM (relatiebeheer) als urenregistratie, facturatie, document- en workflowbeheer, in combinatie met intern boekhouden. ‘Wij noemen dat een 360-gradenview van het kantoor. Je kunt zien hoe de klant het bij jou doet, hoeveel openstaande posten hij nog bij je heeft, wat er onderhanden is in zijn administratie, evenals welke informatie nog ontbreekt. Practice Management levert vooral ook een goed beeld van je eigen kantoor. Met continue bewaking van de voortgang van alle statussen binnen de organisatie. Zo krijgt het management echt een helikopterview, en dat realtime.’ In een ‘controlled release’ wordt er door een kopgroepje al met Practice Management gewerkt. Van Vliet: ‘Deze kantoren zien dit als dé oplossing om betere dienstverlening te leveren in minder tijd. Sneller en dichter op de bal spelen, meer maatwerk. Een klant die over twee jaar met pensioen gaat, moet je op een andere manier ondersteunen dan een starter die het binnen twee jaar wil maken. De pilotgroep kan er goed mee uit de voeten, maar voor onszelf leggen we de lat nog wel iets hoger.’
Internationalisering
Exact internationaliseert in rap tempo. ‘We bieden Exact Online inmiddels aan in zes landen’, aldus Van Vliet. Zonder het ‘Delfts Blauw’ van de hoofdvestiging af te leggen, benadrukt hij. ‘De focus op de thuisbasis verdwijnt niet. Maar onze investeringen zijn zonder overdrijving mega – we hebben het over miljoenen. Die zou je met enige inspanning kunnen terugverdienen met 10.000 accountants in Nederland, maar zeker in combinatie met onze internationale ambities zijn dergelijke investeringen goed verdedigbaar. Onze Nederlandse klanten plukken daar op allerlei manieren de vruchten van, door mee te liften met de laatste innovaties. En de lokale wetgeving van de landen waar we actief zijn, implementeren we in Exact Online. Bestaande klanten die internationaal werken kunnen we zo beter ondersteunen. En klanten die dat van plan zijn, geven we de kans grensoverschrijdend te opereren.’
Digitale marktplaats
Inmiddels hebben al meer dan 8000 accountants volgens Van Vliet een abonnement om in Exact Online met klanten samen te werken. Accountants- en administratiekantoren zijn opgenomen in een digitale marktplaats, zodat prospects hen eenvoudig kunnen vinden. ‘Accountants kunnen zich zo profileren op de marktplaats van Exact. Ze kunnen extra opleidingen doen en certificaten behalen en zichzelf hogerop brengen in een ranking.’ In de toekomst zal daar nog een ‘social business community’ aan toegevoegd worden. ‘Een platform dat prospects, accountants en andere kennispartners, zoals juristen en advocaten, samenbrengt. Zo breng je vraag en aanbod met elkaar in contact. Iemand heeft een vraag en hoort via het platform wie daar de juiste skills en de beste papieren voor heeft. Dit ook weer op basis van een soort ranking. Deze toepassingen zijn voor de wat langere termijn. Maar we zitten heus niet vanaf een roze wolk naar de toekomst te turen. We stoppen hier veel geld en denkkracht in, dus ik verzeker je dat dergelijke toepassingen er komen.’
Yvonne Jansen
Geef een reactie