Het consultatie-wetsvoorstel tot wijziging van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) ter implementatie van de Europese Richtlijn en Verodening is dinsdag gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen tot 26 mei aanstaande reageren op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting. In de toelichting valt te lezen dat de totale nalevingskosten voor accountantsorganisaties als gevolg van dit wetsvoorstel geraamd zijn op € 20.705.648,-
Het wetsvoorstel strekt tot implementatie van richtlijn nr. 2014/56/EU betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen. Tevens worden aanpassingen voorgesteld in verband met de introductie van een bijbehorende Verordening (EU) nr. 537/2014 betreffende specifieke eisen voor de wettelijke controles van financiële overzichten van organisaties van openbaar belang.
Richtlijn
De richtlijn heeft tot doel het vertrouwen van beleggers in de getrouwheid van de door controlecliënten gepubliceerde jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen te versterken door de kwaliteit van binnen de Europese Unie verrichte wettelijke controles verder te verbeteren. Ook beoogt de richtlijn het vrije verkeer van goederen en diensten en de vrijheid van vestiging binnen de interne markt verder te versterken door externe accountants en accountantskantoren in staat te stellen hun diensten inzake wettelijke controle onder bepaalde voorwaarden aan te bieden in een andere lidstaat dan die waar zij zijn toegelaten.
Verordening
De verordening bevat specifieke vereisten voor de wettelijke controles van OOB’s. De verordening beoogt verbetering te brengen in de integriteit, onafhankelijkheid, objectiviteit, verantwoordelijkheid, transparantie en betrouwbaarheid van externe accountants en accountantsorganisaties die wettelijke controles van financiële verantwoordingen van OOB’s uitvoeren.
Wta
De belangrijkste voorgestelde wijzigingen in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) betreffen de onafhankelijkheid, objectiviteit en de professioneel-kritische instelling van de accountant, de controlestandaarden, de accountantsverklaring en de bevoegdheden van de AFM. Een aantal onderwerpen zullen nader worden uitgewerkt in het Besluit toezicht accountantsorganisaties.
Kosten
De implementatie van de richtlijn zal tot initiële lasten en structurele effecten voor het bedrijfsleven, meestal accountantsorganisaties, leiden. Het gaat hierbij om de kosten die samenhangen met de aanpassing van de bedrijfsvoering opdat de normen van deze richtlijn worden nageleefd. Op grond van het nieuwe artikel 24bis van de richtlijn dienen accountantsorganisaties gedragsregels en procedures vast te leggen om te waarborgen dat belangrijke controletaken niet op zodanige wijze worden uitbesteed dat dit afbreuk doet aan de kwaliteitsbeheersing of een belemmering vormt voor adequaat toezicht op de naleving van de wet of de verordening. De vastlegging van deze procedures c.q. dit beleid zal nalevingskosten veroorzaken bij de individuele accountantsorganisatie. Deze nalevingskosten zijn € 9.280,- per accountantsorganisatie. Aangezien er in Nederland 412 accountantsorganisaties zijn die beschikken over een vergunning om wettelijke controles uit te voeren, zijn de integrale nalevingskosten geschat op € 4.000.000,-.
De integrale initiële nalevingskosten (kosten van de inrichting van informatiesystemen, zodat de beoordeling kan worden uitgevoerd en kan worden bewaard) zijn geschat op € 4.120.000,- (€ 10.000,- per accountantsorganisatie). De structurele nalevingskosten zijn
€ 2.485.648,-. De nalevingskosten voor controlecliënten zijn beraamd op € 10.100.000,-.
Dat brengt de totale nalevingskosten voor het bedrijfsleven, meestal de accountantsorganisaties, als gevolg van dit wetsvoorstel op € 20.705.648,-
Geef een reactie